IV GRUPA 6 latki

Starszacy, to są dzieci z tej gromadki, co wierszyki recytują i piosenki wyśpiewują. Ładnie prace wykonują, rysują i malują.

IV Grupa 6 latki
Grupą opiekuje się:
Wychowawca: mgr Grażyna Hanc - Demczyszyn

e-mail do wychowawcy: przedszkolny.grazynahanc@gmail.com



Mamo! Tato! Pobaw się ze mną!

29.04.2020
Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci. Od dzisiaj materiały dla naszej grupy będzie można znaleźć pod linkiem:
https://sites.google.com/view/starszacy-mp-11

Tydzień VII
Ostatnio zamieściliśmy pliki PDF z różnymi kartami pracy. Są to propozycje do utrwalania materiału, nie trzeba przerabiać wszystkiego od razu, a raczej sięgać po nie od czasu do czasu.

Ćwiczenia na poranną gimnastykę w tym tygodniu:
„Poranny spacer” – maszerujcie z rodzicami po pokoju i liczcie od 1 do 10. Na 10 zatrzymcie się obok siebie i przywitajcie się, dotykając się wybraną częścią ciała. Następnym razem odliczajcie w dół, od 10 do 1 i przywitajcie się znów inną częścią ciała. Spacer powtórzcie kilka razy.
„Podróż samolotem” – wyciągnijcie ręce na boki i biegając na palcach naśladujcie samolot lecący nad naszym państwem.
„Skok przez Wisłę” – równolegle do siebie ułóżcie dwie skakanki, szaliki lub klocki i próbujcie skoczyć z jednego brzegu Wisły na drugi. Ważne, by równocześnie skakać obiema nogami. Po każdym skoku odsuwajcie od siebie przeszkodę. Ciekawe jak daleko uda Wam się skoczyć?
„Mój dom” – poruszajcie się swobodnie po pokoju. Gdy rodzic zawoła "Do domu!" szybko usiądźcie skrzyżnie w wyznaczonym wcześniej miejscu. Pamiętajcie, by plecy były proste a ręce na kolanach.

1. Poznajemy literę "p"
„Polska – nasza ojczyzna” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Poldek, Paweł i Pola mieszkają w Polsce. Chodzą do szkoły i uczą się
w tej samej klasie. Dzisiaj prezentują stroje z różnych stron Polski. Stoją
przy mapie, a Pola pokazuje naszą najdłuższą rzekę – Wisłę. Dzieci
wiedzą też, że naszą stolicą jest Warszawa. Wiedzą, gdzie leżą góry
i jak nazywa się nasze morze. Wszyscy podziwiają nasz piękny kraj.
Dzieci są dumne z tego, że są Polakami.

Rozmowa na temat opowiadania. Rodzice mogą zadać pytania:
- Gdzie mieszka Poldek, Paweł i Pola?
- Co dzisiaj prezentują dzieci?
- Gdzie stoją dzieci?
- Co pokazuje Pola?
- Jakie miasto jest stolicą Polski?
- Z czego dumne są dzieci?
- Co wspólnego mają Poldek, Paweł i Pola?

Dzieci są Polakami. Mieszkają w Polsce. Niech dzieci podzielą wyraz "Polska" na sylaby (starsze dzieci mogą podzielić na głoski).
Dzisiaj zadaniem dzieci będzie wyszukiwanie słów, które w swojej nazwie na początku mają głoskę "p". Po podaniu kilku wyrazów mogą wymieniać te, które zawierają głoskę "p" w środku lub na końcu.
Poniżej w karcie pracy można znaleźć napis. Zachęcamy do wylepienia litery "P" czerwoną plasteliną, wyklejenia czerwonym papierem lub pomalowania farbą. Resztę liter dzieci mogą ozdobić dowolnie.

2. Piękna nasza Polska cała
Może macie w domu otrzymaną od kogoś pocztówkę, widokówkę z wakacji spędzonych gdzieś w Polsce? Jeżeli nie, poszukajcie w gazecie lub ulotce fragmentu polskiego krajobrazu. Zastanówcie się, co mogłoby być dalej. Jakie widoki rozciągają się obok. Zróbcie kolaż - do fragmentu krajobrazu dorysujcie lub domalujcie resztę. Można korzystać z różnych technik. Może piasek to będzie kasza manna? Przyklejona i pomalowana wata może stać się niebem. Z gazety można zrobić wydzierankę - to jakiś budynek. Pokażcie jak nasz kraj jest piękny!

3. "Wars i Sawa" - legenda
Najważniejsze miasto dla każdego państwa do jego stolica. Naszą stolicą jest...? Warszawa. Posłuchajcie legendy o jej początkach:
Dawno, dawno temu pewien młody rybak o imieniu Wars wybrał się na
połów. Niewiele ryb złowił. Miał już wracać do domu, aż tu nagle poczuł,
że sieć jest bardzo ciężka. Pomyślał, że dużo ryb w nią wpadło.
Gdy wyciągnął sieć na brzeg zobaczył w niej syrenę, która zaczęła
pięknie śpiewać. Zakochał się Wars w pięknej syrenie. Ona również go
pokochała. Chociaż bardzo różnili się, wiedzieli, że są dla siebie stworzeni.
Syrena wiedziała, że jeżeli z wzajemnością zakocha się w człowieku
to może stracić rybi ogon i stać się kobietą. Bez wahania więc
przyjęła oświadczyny Warsa. Wkrótce odbyło się wesele Warsa i Sawy.
a później żyli długo i szczęśliwie. Wokół chaty Warsa i Sawy powstała
osada, którą ludzie nazwali Warszawa. po wielu latach Warszawa stała
się stolicą Polski.

Rozmowa na temat legendy:
- Kim był Wars?
- Kogo wyłowił rybak z rzeki?
- Jak miała na imię syrena?
- Jak ludzie nazwali miejsce, w którym mieszali Wars i Sawa?

Niech dzieci zastanowią się, czy historia zawarta w legendzie jest prawdziwa?
Legenda właśnie na tym polega. Zazwyczaj opowiada o ważnych postaciach (świętych, mędrcach, przywódcach itp.) ale ma w sobie jakiś nieprawdopodobny motyw.

Przygotujcie sobie dwie buźki: wesołą i smutną. Jeżeli usłyszycie zdanie prawdziwe podnieście buzię uśmiechniętą. Jeżeli usłyszane zdanie będzie fałszywe - smutną. Możecie też odpowiadać swoim językiem: prawda - język porusza się od górnego do dolnego dziąsła; fałsz  język porusza się od jednego do drugiego kącika ust.
- Przez Warszawę przepływa Wisła.
- Herbem Warszawy jest złota rybka.
- Syrenka Warszawska trzyma tarczę i miecz.
- w Warszawie jest Wawel.
- w Warszawie jest Zamek Królewski.
- Warszawa jest stolicą Polski.
- Warszawa leży nad rzeką Odrą.
A może teraz zadacie jakieś pytania rodzicom?

4. Znani Polacy
Polska ma wielu wybitnych obywateli. Jednym z nich jest Fryderyk Chopin. Kto z Was już o nim słyszał? Wiecie czym się zajmował?
Był kompozytorem i pianistą. Urodził się w 1810 roku (a więc bardzo dawno temu) w Żelazowej Woli. Nim skończył 7 lat stworzył już kilka utworów. Wiele osób, które zajmowało się historią Fryderyka przekonuje, że był geniuszem uniwersalnym, ponieważ posiadał również niezwykły talent literacki, czego dowodem są jego słynne listy, a także talent malarski i aktorski.
Chopin choć dorosłe życie spędził we Francji, bardzo kochał naszą Ojczyznę. Jego ostatnim życzeniem było by jego serce pochowano właśnie w Polsce.

Ciekawe, czy też macie tak dobry słuch jak Chopin?
Postarajcie się rozpoznać instrumenty:
https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY
Uwaga Rodzice: ilustracje w filmie zdradzają odpowiedź. Nie pokazujcie ich od razu dzieciom.

Teraz weźcie do ręki apaszkę lub chusteczkę, wczujcie się w rolę francuskich arystokratów, którzy są na koncercie Chopina. Improwizujcie do słyszanej muzyki:
https://www.youtube.com/watch?v=fBA-38mzabs

Czy jesteście dumni z tego, że tak jak Chopin jesteście Polakami?
Przygotujcie sobie "zestaw kibica" - już za chwilę nasze Państwowe Święto!
Możecie zrobić flagę z papieru i wystawić ją w oknie. Możecie pomalować ręce białą farbą i odbić je na czerwonej kartce by powstał nasz Orzeł. A może kotylion z papieru?

5. Polskie złotówki.
Idąc do sklepu musimy mieć ze sobą pieniądze, by zapłacić za zakupy.
W Polsce mamy monety o wartościach:
1 grosz, 2 grosze, 5 groszy, 10 groszy, 20 groszy, 50 groszy, 1 złoty, 2 złote i 5 złotych
oraz banknoty:
10 złotych, 20 złotych, 50 złotych, 100 złotych, 200 złotych i 500 złotych.
Czym różnią się banknoty i monety?
Monety mają wierszą wartość, są okrągłe i metalowe. Banknoty mają większą wartość, są prostokątne i papierowe.
Pieniądze nie służą do zabawy. Ale możecie zrobić sobie sami pieniądze z papieru. Takie pieniądze można spokojnie używać do zabawy w sklep. W Internecie można znaleźć gotowe wzory (z racji praw autorskich nie możemy ich tu podesłać).  Pomogą też  starszym dzieciom w wykonaniu karty pracy.
Pamiętacie, jak bawiliśmy się liczbami w kolorach i z kolorowych prostokątów w różny sposób układaliśmy daną liczbę? Teraz tak samo można zrobić z monetami. Dobierzcie monety tak by ich suma wynosiła kolejno 2, 3, 4, 5.... 10 zł. Spróbujcie to zrobić na kilka sposobów.

/file/uploads/polska-napis.pdf
/file/uploads/monety-karta-pracy.pdf


Niektórzy z Państwa odebrali karty pracy z przedszkola. W żadnym wypadku nie wymagamy i nie oczekujemy od Państwa wykonywania zadań, dlatego też ich odbiór był zupełnie dobrowolny. Po powrocie do przedszkola z materiału, który nam umknie postaramy się wrócić do liter i cyfr. Pozostałe zadania można robić zgodnie z tematami tygodniowymi. Każdy temat ma w książce swój kolor, nazwa też pojawia się na górze strony.

Tydzień VI: Dbamy o naszą planetę!

Zabawy na poranną gimnastykę:
„Biegaj – stój” – Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju przy dźwiękach tamburyna (innego instrumentu lub drewnianych łyżek), na przerwę w muzyce zatrzymują się i stoją na prawej, a następnie na lewej nodze.
„Skoki przez rzekę” – na dywanie rodzic rozkłada linę (skakankę, paski do spodni, apaszki...), a dzieci przeskakują przez nią obunóż.
„Z biegiem rzeki” – Dzieci przechodzą po leżącej na podłodze linie „stopa za stopą”.
„Taniec motyli” – Dzieci poruszają się po sali w rytmie granym na tamburynie (lub jak wyżej inny inny dostępny przedmiot), naśladując lot motyla. Na przerwę w muzyce dzieci – motyle siadają w rozłożonych na dywanie szarfach (okręgach z paska, apaszki, skakanki, hula-hopu).
„Zapach powietrza” – Dzieci siedzą na podłodze w siadzie skrzyżnym. Wykonują głęboki wdech powietrza nosem i wydech ustami. 

1. Poznajemy literę Ł
  „Kot Łatek” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej. Kot Łatek właśnie przyszedł ze spaceru. z rana padał deszcz, ale to nie przeszkodziło mu w odwiedzeniu jego ulubionych miejsc. Naostrzył pazurki na wysokiej akacji, przepędził myszy i obserwował ptaki. Chciał jednego z nich złapać i nie zauważył kałuży. Łapy kota wylądowały w wodzie. Pobrudził się też puszysty ogon Łatka. Teraz Łatek stoi obok stołu i patrzy na wazon z kwiatami. Zastanawia się skąd je zna. Zielona łodyga, fioletowe kwiaty…
- Chyba już je gdzieś widziałem – myśli Łatek. Może w ogródku cioci Krysi, a może w ogródku sąsiadki. Muszę to jutro sprawdzić…

Rozmowa na temat opowiadania.
- Skąd wrócił Łatek?
- Co robił Łatek podczas spaceru?
- Co ogląda Łatek?
- Jak wyglądają kwiaty, które ogląda Łatek?
- Nad czym zastanawia się Łatek?
Wyszukiwanie na ilustracji przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „ł” (dla dzieci mających książki), poszukiwanie przedmiotów których nazwy zawierają głoskę "ł" w swoim pokoju, mieszkaniu.
Na kartce A4 zapiszcie wyraz łodyga. Podzielcie razem z dzieckiem wyraz na sylaby (6 latki, które potrafią niech podzielą wyraz na głoski). Dzielić na sylaby można z klaskaniem, skakaniem, tupaniem, przysiadami. Niech dziecko wyróżni ostatnią sylabę, drugą (środkową) i pierwszą.
Po poznaniu litery w wyrazie możecie pokazać dziecku jak się ją pisze - drukowaną małą i dużą oraz pisaną.

UWAGA. Nie wymagamy, by dzieci pisały litery sposobem pisanym! Ćwiczenia graficzne w książce przygotowują rękę i oko do pisania. u 6 latków pojawiają się ćwiczenia z pisaniem tych liter, są one dla dzieci próbą zmierzenia się z tą umiejętnością. Na opanowanie pisania mają jeszcze czas. Co więcej, nauczycielki w szkole proszą, by tego przedwcześnie nie robić :)

Wygląd litery utrwalać można poprzez pisanie litery na rozsypanej mące, układanie jej z zabawek, patyków, sztućców. Można zrobić litery z plasteliny, narysować kontury litery i w środku ją ozdobić, układać je z klocków, z własnego ciała. Można zaangażować członków rodziny do układania liter ze swojego ciała!

2. Nasza Ziemia - praca plastyczna
Przeczytajcie dziecku wiersz  „Nasza Ziemia” –  D. Kossakowskiej.
Morza, rzeki, oceany i wysokie góry.
Sosny, dęby oraz świerki co pędzą do chmury.
Błękit nieba, zieleń trawy, ptaki śpiewające.
Deszcz, co dzwoni o parapet i gorące słońce.
Wszystko to jest nasza Ziemia, na której żyjemy.
Drugiej takiej pięknej, nigdzie nie znajdziemy.

„Jak wygląda nasza Ziemia” – w oparciu o wiersz oraz swoje doświadczenia niech dzieci powiedzą, jak wygląda Ziemia. Jeżeli macie globus, mapę, lub atlas zwróćcie uwagę na występujące na niej kolory. Niech dzieci przypomną, co one oznaczają.

Do zrobienia Ziemi potrzebny będzie okrągły papierowy talerzyk lub koło wycięte z grubszego papieru, pianka do golenia, 2 miseczki, pędzel i farba zielona oraz niebieska. Jeżeli mają Państwo klej w butelce lub w tubce do wyciskania można też go dodać, masa będzie trwalsza.
Do dwóch miseczek należy wycisnąć piankę do golenia i zmieszać ją z farbą (+ewentualny klej, 2-3 łyżeczki).
Tak przygotowanymi farbami na przygotowanym papierze niech dzieci starają się namalować Ziemię. Dzieci mogą najpierw narysować ołówkiem (prowizoryczny) kształt kontynentów.

3. "Coś z niczego"
Produkujemy bardzo dużo śmieci. Dzieci dobrze wiedzą co oznacza tak trudne pojęcie jak recykling. Pomyślcie razem, co sprawi przyjemność naszemu środowisku, planecie, a co ją zasmuca. Możecie podawać jakieś stwierdzenia a dziecko ma je ocenić czy dane zachowanie jest dobre, czy złe, np.: włączone światło w pokoju w ciągu dnia, segregowanie śmieci, zakręcanie wody podczas mycia zębów, łamanie gałęzi itp. Gdy zachowanie jest dobre dziecko może uśmiechać się szeroko, poruszać językiem od górnego do dolnego dziąsła przy szeroko otwartych ustach lub kląskać językiem. Gdy propozycja jest zła, może zrobić smutną minę, poruszać językiem od kącika ust do kącika lub buczeć.
Przypatrzcie się odpadkom, które produkujecie, plastikowe butelki, reklamówki, opakowania, kartony... Postarajcie się je przerobić w ekostworka albo w ekopojazd. Można z kubków zrobić instrumenty muzyczne, zabawki... Zróbcie razem coś z niczego.

4. "Ekoludek sprząta świat" - zabawa utrwalające kierunki i orientację w przestrzeni.
W tym roku nie wyjdziemy z dziećmi, by zadbać o nasze środowisko. Można za to zadbać o porządek w pokoju.
Porozkładajcie zabawki po pokoju, na ziemi, biurku. Wydawajcie dziecku - Ekoludkowi polecenia, by dotarło do zabawki, którą ma odłożyć (5 kroków w przód, 2 kroki w lewo, 3 kroki w tył, stań z lewej strony szafy, łóżka... polecenia zależne od pokoju, rozmieszczenia zabawek itd.) Można dodać by zabawkę dziecko podniosło np. ręką lewą, czy nawet bosą stopą, ale odłożyło na właściwe miejsce prawą ręką.

5. "Sadzimy fasolę"
Dzieci wiedzą, co jest potrzebne roślinom do rozwoju. Nie udało nam się założyć przedszkolnej hodowli, możecie zrobić to w domu.
Potrzebny będzie słoik, wata albo gaza, gumka recepturka, kilka nasion fasoli.
Wersja z watą: watę wkładamy do słoika, ugniatamy do ok 1/3 wysokości. Na watę ułożyć należy kilka nasion fasoli i zalać je wodą, aby nasiona częściowo były zamoczone.
Wersja z gazą: układamy gazę na górze słoika, przymocowujemy gumką recepturką i delikatnie wciskamy gazę do środka. Na gazę kładziemy klika fasolek i zalewamy wodą, tak, by fasolki były częściowo zamoczone.
Trzeba dbać, aby fasolki miały ciągle mokro.

6. "Matematyczne fasolki"
Fasolki mogą posłużyć też do zabaw matematycznych. Na papierze możecie narysować pętelki i zapisać cyfry 0-10, niech dzieci wkładają odpowiednią ilość fasolek do pętli.
Można robić zadania z dodawaniem, czyli narysować w rzędzie 3 pętle, w pierwszych dwóch dopisać cyfry, w ostatniej dziecko niech samo wpisze właściwą cyfrę. Ważne, by suma nie przekraczała 10.

7. "Co tam sadzi pan Jeremi?"
Dzieci mogą nauczyć się piosenki pt.: "Polka fasolka"
https://www.youtube.com/watch?v=aec-XvN8bWI

Co tam sadzi pan Jeremi? Sadzi w polu fasolę
Po ziarenku bęc do ziemi. "Jaki taki plon zbiorę!"

Do re mi, fa so la
Fa so la si do
Do re mi, fa so la
Fa so la so fa

Już po tyce w górę pnie się. Wesolutka fasola
Pan Jeremi worek niesie: "Hop, fasolo, do wora!"

Do re mi, fa so la
Fa so la si do
Do re mi, fa so la
Fa so la so fa

Prosi żonę pan Jeremi: "Żono, łuskaj fasolę
I fasolę gotujże mi Zanim wrócę na pole!"

Do re mi, fa so la
Fa so la si do
Do re mi, fa so la
Fa so la so fa.

Możecie zapisać sylaby występujące w refrenie i w czasie śpiewu dzieci niech je pokazują.

/file/uploads/6-latek_grafomotoryka_cz2.pdf
/file/uploads/6-latek_zabawy_z_literami.pdf


Tydzień V: Na wiejskim podwórku

Zabawy na poranną gimnastykę:
„Marsz” – Dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, na piętach, na
całych stopach, rodzic wydaje polecenia o zmianie sposobu poruszania się.
„Koniki grzebią ziemię” – Dzieci poruszają się po pokoju w rytm bębenka, czy też innego posiadanego w domu instrumentu, można też wykorzystać drewniane łyżki, pudełko z ryżem, lub też po prostu klaskać. Na
przerwę zatrzymują się, stają na jednej nodze, a drugą naśladują jak koń
grzebie w ziemi.
„Koguty” – Dzieci są kogutami. Ręce mają splecione z tyłu i podskakują
na jednej nodze.
„Kaczuszki” – Dzieci poruszają się po pokoju w przysiadzie trzymając dłonie
na kostkach.

1. Sylaby do pary - przygotujcie kilka kółek, owali, czy prostokątów  z papieru o wielkości około 8-10 cm. W wersji prostszej każdą figurę przetnijcie na pół w inny sposób, w wersji trudniejszej każdą figurę przetnijcie na prosto. Na przygotowanych, pasujących do siebie połówkach zapiszcie sylaby, które stworzą nazwy zwierząt: ku - ra, kro - wa, ko - gut, ba - ran, ow - ca, in - dyk. Dzieci mogą same łączyć sylaby lub możecie im podpowiedzieć nazwę zwierzęcia do odszukania. Zależy od możliwości dzieci. Można zabawić się w zgadywanki i nie mówić nazwy zwierzęcia, ale pokazać go w pantomimie, naśladować odgłos przez niego wydawany lub coś o nim powiedzieć. Inną wersją zabawy może być odwrócenie roli i to dziecko po dopasowaniu puzzli wykonuje powyższe czynności.

2.  Zdrobnienia i zgrubienia – zabawy językowe.
Dzieci tworzą zdrobnienia i zgrubienia do podanych słów:
kogut, kogucik, kogucisko
byk, byczek, byczysko
kot, kotek, kocisko
krowa, krówka, krówsko
osioł, osiołek, oślisko.
Dziecku podajemy wyraz podstawowy np. kogut i na początku pomocniczo można poprosić, by powiedziało jak nazwiemy małego koguta a jak dużego.

3. Wiejskie zwierzęta - lepienie z plasteliny lub z masy solnej (szklanka mąki, szklanka soli, 125 ml wody, całość wygniata się do uzyskania gładkiej masy. Jeżeli masa lepi się, należy dodawać po odrobinie mąki. Do lepienia figurek lepiej, aby masa była twardsza.). Dzieci mogą stworzyć wiejską zagrodę z patyków szaszłykowych, z pudełek przygotować budynki gospodarcze czy traktory, z folii lub niebieskiej jednorazówki staw, po którym pływają np. kaczki. Przygotowanie takiego projektu można rozłożyć na kilka dni.

4. "Kogucik" - nauka rymowanki.
Kukuryku kukuryku
witaj młody koguciku.
Gdzie są twoje kury dwie?
Kukuryku kto to wie?

Po zapamiętaniu rymowanki, dzieci posiadające karty pracy mogą wykonać zadanie ze strony 72 (6 latki), 60 (5 latki).
Rymowankę można połączyć z tradycyjną zabawą "ciepło-zimno" i chować w mieszkaniu dwie kurki (cukrowe, czekoladowe, figurki porcelanowe) lub słodkie jajka. Przed rozpoczęciem poszukiwań przez dziecko (lub przez rodzica) na początku należy powiedzieć rymowankę. Po odnalezieniu kurek niech dziecko opisze miejsce, w którym były schowane. Ćwiczyć dzięki temu można orientację w przestrzeni, kierunki, określenia położenia przedmiotów w przestrzeni.

5. Co nam dają zwierzęta?
Narysujcie z dziećmi proste, symboliczne piktogramy przedstawiające mleko, ser, śmietanę, masło, poduszkę, jajka, włóczkę, szynkę, kiełbasę. Niech dzieci zastanowią się, dzięki którym zwierzętom mamy te produkty. W ciągu całego tygodnia można zwracać szczególną uwagę na przedmioty wokół nas i dociekać, skąd mamy ten przedmiot. Czasem sami możemy tego nie wiedzieć, wspólne poszukiwania będą więc rozwijające i dla dzieci i dla dorosłych.

6. Wiejski dyrygent
Na melodię piosenki znanej dzieciom (można wykorzystać ostatnio proponowaną piosenkę "Kle, kle boćku". W przedszkolu często korzystałam z melodii refrenu piosenki "Zawsze niech będzie słońce") dzieci zamieniają się w wiejskie zwierzęta i zamiast słów naśladują wydawany przez nie głos. Jeżeli w zabawie bierze udział tylko dziecko i rodzic, rodzic pokazuje obrazki zwierząt, zmieniając je co jakiś czas. Jeżeli rodzic trzyma obrazek wysoko, dziecko śpiewa głośno, jeżeli zaś nisko - cicho. Jeżeli w domu przebywa więcej osób, każdemu z uczestników można przydzielić rolę konkretnego zwierzęcia, a jedna z osób jako dyrygent wskazuje, kto w danym momencie ma śpiewać. Prosta zabawa muzyczna, która ćwiczy koncentrację uwagi i rozwija muzycznie.

7. Gdzie zgubiło się kurczątko? Zabawa słuchowa. Dziecko z zasłoniętymi oczami staje na środku pokoju. Rodzic oddala się i woła cicho "pi, pi". Zadaniem dziecka jest dotrzeć do zagubionego potomstwa. Ważne, by na drodze dziecka nie stały przeszkody w postaci krzeseł czy zabawek.

8. Potrafimy liczyć
Do przeliczania będą potrzebne obrazki zwierząt (kura, gęś, koń, indyk, kaczka, krowa, świnia, owca, koza, królik)  Niech dzieci podzielą je na zbiory, np.
- zwierzęta z 2 nogami i z 4 nogami,
- zwierzęta, których nazwa rozpoczyna się głoską "k" i pozostałe zwierzęta,
- zwierzęta duże i małe
- zwierzęta, których nazwa ma 1 sylabę i 2 sylaby
Za każdym razem niech przelicza i porównuje ilość elementów w zbiorze.

9. Zapamiętaj kolejność.
Rodzic układa 5 ilustracji zwierząt (gdy dziecko nie ma problemu z ilością można dokładać elementy), robi zdjęcie ułożonemu rzędowi i miesza wszystkie ilustracje. Zadaniem dziecka jest odtworzyć układ. Zabawę powtarza się kilka razy.
Inną wersja zabawy: rodzic wydaje dźwięki 4-5 zwierząt (gdy dziecko nie ma problemu z ilością można dokładać elementy), zadaniem dziecka jest ułożyć je w odpowiedniej kolejności.



Tydzień IV: Wielkanoc

Karty pracy indywidualnej

/file/uploads/czyj-koszyczek.pdf

/file/uploads/pisanka-grafomotoryka.pdf

/file/uploads/pisanka-labirynt.pdf

/file/uploads/pisanki-pary.pdf

/file/uploads/piskleta.pdf

/file/uploads/polacz-po-5.pdf

/file/uploads/puzzle.pdf


1. „Siedem pisanek” – rymowanka A. Olędzkiej.
Dzieci na plecach rodzica (rodzeństwa) wykonują masażyk do tekstu rymowanki.
Pierwsza pisanka jest cała w kropeczki – rysujemy kropeczki
Druga pisanka w krótkie paseczki – rysujemy paseczki
Na trzeciej pisance same szlaczki – rysujemy szlaczki
Na czwartej pisance wesołe kurczaczki – rysujemy dzioby kurczaków
Na piątej pisance zajączek się śmieje – rysujemy uszy zająca
Na szóstej pisance słonko mocno grzeje – rysujemy słonko
Siódma pisanka ma trójkątów bez liku – rysujemy trójkąty
Ile pisanek jest w moim koszyku? – szczypiemy pod boczki

Na koniec rymowankę można powtórzyć, a dzieci mogą narysować na kartce papieru opisywane pisanki.

2. Pisanki, kraszanki
Przedstawcie dzieciom różne techniki wykonywania pisanek:
Pisanki – na skorupce jajka roztopionym woskiem pszczelim rysuje się różne wzory. Wykonuje się to szpileczką umieszczoną w patyku. Następnie zanurza się jajka w barwniku. W miejscu, gdzie jest wosk farba nie pomaluje skorupki. po wyjęciu jajka z farby, usuwa się wosk.
Kraszanki – jajka gotuje się w wywarze z barwnikiem uzyskanym ze składników naturalnych (np. łupiny cebuli) lub sztucznym.
Drapanki – na zabarwionym jajku wydrapuje się wzory ostrym narzędziem – szpilką, nożem.
Wycinanki, nalepianki – jajka ozdabia się wzorami wyciętymi z papieru.

Może z dziećmi spróbujecie ozdobić jajka poznanymi technikami?
Choć w tym roku nikt z nas nie pójdzie z koszykiem do kościoła, warto porozmawiać z dziećmi o wielkanocnych zwyczajach i je nadal kultywować.

Można wyjaśnić co oznaczają poszczególne pokarmy wkładane do koszyka:
- chleb – ciało Chrystusa
- sól – oczyszczenie i prawda
- jajko – odradzające się życie
- ciasto – doskonałość
- wędlina – zdrowie, dostatek
- Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią


3. Wielkanocne rymy
Narysujcie na pojedynczych karteczkach ilustracje:
Jajeczko, ciasteczko, koszyczek, kamyczek, babka, żabka, żurek, ogórek, baranek,  wianek, zajączek,  pączek, mazurek, pagórek.
Nazwijcie z dziećmi każdy obrazek a następnie ułóżcie na stole, by zagrać w rymowe memory. (zasada tradycyjna, kto odkryje rymującą się parę kontynuuje ruch). Następnie można zabawić się w układanie zdań z podanymi wyrazami. Można zrobić konkurencję: kto wymyśli zdanie z większą ilością słów. Można zadanie utrudnić: każde słowo w zdaniu musi zaczynać się tą samą głoską, np.: Babcia Basia buja baranka. Zdania nie muszą być do końca logiczne ;) Chodzi nam o ćwiczenie słuchu fonematycznego.



Tydzień III: Powroty ptaków

    Poznajemy literę „J”

1. Przeczytajcie dziecku opowiadanie O śniadaniu Julka i Jagody, następnie możecie skorzystać z podanych pytań, by porozmawiać o jego treści. Na koniec niech dzieci poszukają na obrazku przedmiotów rozpoczynających się głoską „j” oraz takich, które tę głoskę skrywają w środku lub na końcu swojej nazwy. Dla dzieci, które nie mają w domu książek zamieszczamy ilustrację do historyjki.

Można zabawić się w „Głoskowego Potwora”. Rodzic stoi kilka kroków od dziecka i woła

Jestem głoskowym potworem, uratować cię może, słowo zaczynające się głoską „j”! (ważne, by głoskę wymawiać krótko, by uniknąć pogłosu jiii lub jyy, nie używamy określenia „jot”! :)). Rodzic zaczyna się zbliżać do dziecka, jeżeli nie zdąży podać żadnego wyrazu na żądaną głoskę „potwór” np. łaskocze dziecko. Głoski można zmieniać, korzystając z tych już przez nas poznanych. Inną wersją będzie głoskowy potwór proszący o przedmioty z mieszkania zaczynające się daną głoską (Jestem Głoskowym Potworem, uratować Cię może przedmiot, który zaczyna się głoską…)


 Historyjka „Śniadanie Julka i Jagody” D. Kossakowska

Rodzice Julka i Jagody hodują krowy i kury. Kury znoszą jajka, a krowy dają pyszne, zdrowe mleko. Julek i Jagoda jedzą śniadanie. Mama przygotowała Julkowi jajka. Mówi, że zniosła je jego ulubiona kura Jarzębatka. Siostra Julka ma jogurt. Bardzo lubi jogurty, a szczególnie te, które mają smak jagodowy. Jajka i przetwory mleczne są zdrowe. A Julek mówi, że są smakowite.

Pytania:

- Jakie zwierzęta hodują rodzice Julka i Jagody?

- Kto znosi jajka?

- Skąd bierze się mleko?

- Co mama przygotowała Julkowi na śniadanie?

- Jaka kura zniosła jajko?

- Co na śniadanie je Julka?

- Jakie jogurty najbardziej lubi Jagoda?

- Co o jajkach i przetworach mlecznych mówi Julek?



  2.  Ptaki w naszym pokoju

Pokażcie dzieciom ilustracje ptaków, które powracają do nas na wiosnę (np. bociany, kukułki, skowronki, dzikie gęsi i jaskółki). Wykorzystajcie dostępne Wam środki do zrobienia podobizny wybranego ptaka. Użyć można rolki po papierze, płatki kosmetyczne, papierowe talerzyki, butelki plastikowe, lub też dzieci mogą wybranego ptaka namalować farbami, narysować kontury i wykleić papierem kolorowym czy plasteliną. Zależnie od posiadanych środków.



  3.  „Kle, kle, boćku”

Posłuchajcie z dziećmi piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=Q9GXQJ6kRRA

 Teledysk do utworu prezentuje drogę bociana z gorącej Afryki oraz zmiany zachodzące w przyrodzie. W przerwie między zwrotkami dzieci mogą ułożyć bociani taniec z wykorzystaniem figury baletowych, które będą odzwierciedlać lot bociana, delikatny ruch.


 4.   Zabawy z jaskółkami

Narysujcie z dziećmi i wytnijcie 10 niedużych jaskółek (lub inne stworzenia „ptakopodobne” ;))Na dywanie lub stole połóżcie różne naczynia (w 2 rzędach po 3 naczynia) np.:

garnek miska patelnia

kubek talerz pokrywka

dajcie polecenia dzieciom, w jakie miejsce ich jaskółki mają lecieć np. Jaskółka siedzi pod garnkiem. Jaskółka leci między talerzem a miską. Jaskółka siedzi na pokrywce.. Jaskółka siedzi z prawej strony patelni. itp.

Następna zabawa to Jaskółki na drutach. Na dużym kawałku papieru, brystolu czy papierze do pieczenia, narysujcie 6 linii. Teraz niech dzieci wykonują polecenia wg waszych instrukcji, np.

- policz wszystkie wycięte jaskółki

- podziel jaskółki na 2 równe zbiory układając je z prawej i lewej strony papieru

- na pierwszym drucie połóż 1 jaskółkę, a na czwartym 4

- ułóż zadanie do rysunku (Na pierwszym drucie siedziała 1 jaskółka, a na czwartym 4. Ile jaskółek siedziało na drutach?)

- na trzecim drucie połóż 3 jaskółki, a na szóstym 2

- ułóż zadanie do rysunku (Na trzecim drucie siedziały 3 jaskółki, a na szóstym 2. Ile jaskółek siedziało na drutach?)

- korzystając ze wszystkich jaskółek ułóż dowolną ich ilość na każdym drucie. Powiedz, ile jaskółek siedzi na każdym twoim drucie?

Tydzień II

24.03.2020
Kilka wierszy i rymowanek o tematyce wiosennej, które zaczęliśmy uczyć się z dziećmi w czasie zajęć. Można je z dziećmi utrwalić.

Agnieszka Olędzka „Tak to właśnie jest” – rymowanka z pokazywaniem

Wietrzyk wieje, kropi deszcz.

To jest marzec, przecież wiesz.

Słońce świeci, prószy śnieg.

Tak to właśnie w marcu jest.


Gotowanie pana Marca” – D. Kossakowska

Marzec zaczyna swe gotowanie. Co przygotuje dziś na śniadanie?

Parę śnieżynek i sopel lodu i marcowego troszeczkę chłodu.

Na obiad będą deszczu kropelki oraz wiosenny wietrzyk niewielki.

A później słońce i jasne chmury i przebiśniegi co rosną do góry.


Piosenka pt.: „Przedwiośnie” muz. J. Woźniewski, sł. D. Kossakowska

I Słońce świeci na jasnym niebie,

Wkoło ptaki głośno śpiewają.

Wszyscy ludzie już z utęsknieniem,

Na przyjście wiosny czekają.


Ref: A ona ciągle nie przychodzi,

A ona ciągle zapomina.

O tym, że kwiaty chcą rozkwitać,

Bo pora ciepła się zaczyna.


II W świecie ptaków dziś poruszenie

Trzeba gniazda szybko budować

Żeby zdążyć jeszcze przed latem,

Pisklęta swoje wychować


Zagdaka - Słońce.

Rodzic czyta zagadkę, dziecko stara się odpowiedzieć

Jest z nami w każdej porze roku. Codziennie wschodzi i zachodzi.

Ogrzewa rośliny i ludzi, lecz jego nadmiar szkodzi.


23.03.2020
Karty tematyczne do pobrania:
/file/uploads/karta-pracy-dorysuj-promienie.pdf

Temat globalny: Woda i Słońce

- Waga Waldka – zabawy z głoską i literą „w, W” (ważne, aby wypowiadając głoskę, robić to krótko, by ograniczyć jej posłuch („wyyy”)!), poszukiwanie wyrazów z głoską w nagłosie, śródgłosie, wygłosie (na początku, w środku i na końcu). Zabawy w pisanie po rozsypanej mące, kaszy, układanie litery z makaronu, sztućców itp.;

- poszukiwanie informacji nt Słońca, Układu Słonecznego (w książkach posiadanych przez dzieci, w Internecie). Poznanie osoby Mikołaja Kopernika oraz Ptolomeusza;

- jakie jest Słońce – zabawa słowna, poszukiwanie określeń pasujących do opisu Słońca;

- „Mierzenie objętości wody” – zabawy badawcze – Ćwiczenia w porównywaniu objętości: więcej, mniej, tyle samo. Przelewanie wody z różnych naczyń;

- Płyną chmury – praca plastyczna. Należy przygotować szablonu chmury dla dziecka, w formacie zbliżonym do A4, klej, nożyki, 2 kartki papieru, kolorowy papier lub gazetę. Dziecko odrysowuje od szablonu chmury na dwóch kartkach papieru (mogą być białe, szare, niebieskie) i wycina je. Z kolorowego papieru lub z gazet dziecko wycina paski, o szerokości mniej więcej 2 cm, nakleja na brzeg jednej z chmur, a następnie skleja ze sobą obie chmury. Na koniec chmurę można dowolnie ozdobić posiadanymi materiałami plastycznymi, dekoracyjnymi czy sypkimi artykułami spożywczymi.


Tydzień I

Temat globalny: Czy to już wiosna?

- przedstawienie tradycji związanej z Marzanną, wykonanie własnej kukły lub zaprojektowanie jej na papierze;

- wiosenny deszcz – instrumentalizacje do muzyki klasycznej z wykorzystaniem domowych sprzętów (np. garnki, pokrywki, łyżki, szklanki…) ze zwróceniem uwagi na natężenie muzyki (głośno-cicho). Można wykorzystać utwory Greig – „Poranek” Suita nr1 czy A. Vivaldi „Wiosna”;

- zabawy logopedyczne imitujące odgłosy padającego deszczu, szumiącego wiatru. Do zabaw można wykorzystać gazety lub jednorazówki;

- „Marcowy tydzień” – masażyk Agnieszki Olędzkiej.

W poniedziałek piękne słonko.

A we wtorek pada deszcz.

W środę wieje wietrzyk.

W czwartek prószy śnieg.

W piątek zawierucha.

Wicher gna w sobotę.

Niedziela będzie słoneczna,

więc na spacer mam ochotę.


- Dziesiątka – zapoznanie z wyglądem liczby na podstawie wiersza „Kwiaty w ogrodzie”:
Dziesięć kwiatów rośnie w ogrodzie

w donicach pięknych, nowych.

A nad kwiatami lata dziesięć,

motyli kolorowych.

Dziesięć kropelek deszczu spadło,

po jednej na każdy kwiatek.

- O jak przyjemnie i jak miło -

odezwał się mały bratek.

przeliczanie w zakresie 1-10, zabawy z dodawaniem, porównywaniem zbiorów (np. nasiona, owoce, makarony w miseczkach);