II GRUPA 4-5 latki

Choć niewiele latek mam, chętnie w przedszkolu zostaję sam. Tu kolegów dużo mam, tu jest fajnie mówię wam.

II Grupa 4-5 latki
Grupą opiekuje się:
Wychowawca: mgr Grażyna Białasik
Wychowawca: Jolanta Landecka

e-mail do wychowawcy: bialasik.przedszkole11@gmail.com


27.04.2020
Kochane Dzieci! Drodzy Rodzice!
Od dnia dzisiejszego zapraszam Was na przygotowaną nową stronkę. Tam znajdziecie wiele ciekawych zabaw i zajęć. Kliknijcie w poniższy link

https://sites.google.com/view/4-5-latki/strona-g%C5%82%C3%B3wna

Tydzień VI 20.04 - 24.04.2020
Temat tygodnia DBAMY O ZIEMIĘ

Aby zobaczyć wszystkie materiały  z bieżącego tygodnia należy kliknąć w poniższy link.
https://pl.padlet.com/grazynabialasik77/Bookmarks


20.04.2020 Nasza planeta Ziemia
Dzień dobry przedszkolaki, dziś zapraszam Was na naszą planetę Ziemię. Wsiadamy do rakiety i startujemy.
Dzisiejsze zadania:
-rozwiąż zagadkę;
-obejrzyj globus, może masz taki w domu;
-zobacz film z Domowego Przedszkola

21.04.2020 Dbamy o nasze otoczenie.
Dzisiaj spróbujcie opowiedzieć rodzicom co wydarzyło się na wycieczce przedszkolaków do lasu.
Następnie posłuchajcie piosenki "Nasza Planeta" z płytoteki "Śpiewających Brzdąców" i spróbujcie się jej nauczyć. Ja w domu także będę się uczyła.

22.04.2020 Dzień Ziemi
Dzień dobry przedszkolaki. Jakie zadania mam dziś dla Was? Oto one:
-plakat Dzień Ziemi - opowiedz co widzisz na obrazku; podziel wyraz "ziemia" na sylaby;
-Koncert z okazji Dnia Ziemi - obejrzyj teatrzyk, który przygotowałam dla Was, dobrze obserwujcie, co to za miejsce i co się tam dzieje
-Skarpetkowa pacynka - jak wykonać taką pacynkę zobaczcie na filmie.

23.04.2020 Jak chronić przyrodę
Witam Was drogie przedszkolaki, gotowi do zabawy? Na dzisiaj przygotowałam dla Was:
-filmik "Ekokultura" - z którego dowiecie się jak dbać o nasze otoczenie i co to znaczy ekokultura; porozmawiajcie z rodzicami na temat jak w Waszym domu dbacie o przyrodę;
-mam dla Was także karty pracy: dzieci 5 letnie posiadające w domu karty pracy wiosna 3 mogą wypełnić zadania na stronie 24, 25 i 26; wszystkie średniaki mogą wybrać dowolne karty z zestawu podanego w linku;

24.04.2020 Gimnastyka Małego Smyka
Na zakończenie tego tygodnia zapraszam Was do wspólnej gimnastyki z Rodzicami. Do ćwiczeń wykorzystajcie butelki po napojach.
Na rozgrzewkę polecam filmik z ćwiczeniami. Pozdrawiam gorąco.


Tydzień V 14.04 -17.04.2020
Temat tygodnia: KWIETNIOWA POGODA

17.04.2020 Pogodowa gimnastyka
Zapraszam dzisiaj moich przedszkolaków na gimnastykę. Ubierzcie wygodny strój sportowy... gotowi... start.

1.Pogoda - zabawa rozwijająca ekspresję ruchową.
Rodzic wypowiada nazwę zjawiska atmosferycznego i ilustruje je ruchem, dziecko powtarza ruchy rodzica.
wiatr- kołyszą się na boki z uniesionymi rękoma;
burza- uderzają dłońmi o podłogę;
deszcz- kilkakrotnie podnoszą dłonie i opuszczają je z przebieraniem palcami;
słońce- wykonują obrót z rozłożonymi na boki rękoma;

2.Parasol- zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzic zostaje "parasolem"- staje na baczność z rozłożonymi na boki rękoma, a dziecko podskakuje po pokoju. Na hasło rodzica "deszcz" - dziecko chowa się pod parasolem, na hasło "słońce" - podskakuje po pokoju.

3.Skoki w chmurach - zabawa skoczna
W tej zabawie potrzebne będą szaliki lub wstążeczki.
Rodzic rozkłada szaliki blisko siebie, tworząc kółeczka. Zadaniem dzieci jest przeskakiwanie z kółeczka do kółeczka najpierw obunóż, następnie raz na prawej, raz na lewej nodze.

4.Omijamy kałuże- zabawa ruchowa
W tej zabawie zostawiamy ułożone na podłodze szaliki - to będą nasze kałuże. Włączamy wesołą muzykę. Gdy gra muzyka dziecko porusza się między kałużami, omijając je. Na przerwę w muzyce dziecko wchodzi do najbliższej kałuży i tupie nogami.

5.Chodź za mną -ćwiczenie uspokajające
Dziecko wchodzi do środka jednego z rozłożonych szalików i zamyka oczy, rodzic podnosi szalik, umiejscawia go na wysokości pasa dziecka i trzymając końce szalika lekkim ruchem prowadzi dziecko po pokoju.

We wszystkich zabawach można dokonywać zamiany ról.

Drodzy Rodzice w internecie znajdziecie wiele ciekawych filmików na temat ćwiczeń i zabaw ruchowych z dzieckiem.
A oto jeden z nich prezentowany przez JK Sport Zabawy z dzieckiem w domu. Zajęcia prowadzone przez panią Karolinę Szczerba.
https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

16.04.2020 Kwietniowe przysłowia
Zimą tęsknimy za ciepłym słońcem i pięknem zieleni.
Gdy przyjdzie wiosna, cieszymy się z jej nadejścia.
Jednak należy pamiętać, że wiosna bywa kapryśna.
Przypominają nam o tym przysłowia.

1.Kwietniowe przysłowia – próbujemy nauczyć się kilku przysłów na pamięć

-Kwiecień, plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.

-Kiedy w kwietniu słonko grzeje, wtedy chłop nie zubożeje.

- Ciepły kwiecień, mokry maj, będzie żytko jako gaj.

- Pogody kwietniowe – słoty majowe.

- Deszcze częste w kwietniu wróżą, że owoców będzie dużo.

- Gdyby w kwietniu nie padało, to owoców będzie mało.

- Kwiecień, co deszczem rosi, wiele owoców przynosi.

- Jak przygrzeje słonko, przejdzie kwiecień łąką.

- Choć i w kwietniu słonko grzeje, nieraz pole śnieg zawieje.

- Jeśli w kwietniu pszczoły latają, to długie chłody się zapowiadają.


2.Ilustrujemy przysłowia
Materiały: wycinki z gazet, karta papieru, pędzle, farby, kredki, klej.
Wykonanie: Dziecko wybiera jedno przysłowie i za pomocą dowolnych przyborów plastycznych próbuje przedstawić przysłowie w formie plastycznej. Wasze prace możecie przesłać na e-maila: mp11razem@gmail.com z dopiskiem "Domowa zabawa".

15.03.2020 Wiosenne muzykowanie
1. "Kasza marcowa" - utrwalenie znanej piosenki.
Pogoda za oknem marcowo -kwietniowa, więc tym razem zapraszam Was drogie dzieci do przypomnienia sobie poznanej w przedszkolu piosenki o Oli, która gotowała kaszę dla lalek.
https://www.youtube.com/watch?v=mSGgJIbdWO8


2."Wiosenny walczyk" - utrwalenie kroków walczyka
Kochane dzieci zapraszamy teraz rodziców do tańca w rytmie walczyka, którą powadzi centrum Edukacji Artystycznej Muzylek Moni
https://www.youtube.com/watch?v=xo7QDnHyGFI

14.04.2020 Kwiecień plecień

1. "Kwiecień Plecień" słuchanie opowiadania Ewy Stadtmuller
Drogie dzieci czy widzicie jaka pogoda za naszym oknem jest dzisiaj. Pamiętacie przysłowie o marcu, którego nauczyliśmy się w przedszkolu, powiedzcie go głośno "W marcu jak w garncu, mówił mój brat, to pada deszczyk, to śnieg to grad". Właśnie dzisiaj taka pogoda jest na dworze. A to już nie marzec, tylko miesiąc kwiecień. Wiosenne miesiące mają swoje humory, które nakazują nam przystosować się do nich. Przynoszą trochę zimy, trochę lata. I tak też jest z kwietniem. "Kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata".
Kochane dzieci poproście swoich rodziców lub starsze rodzeństwo, aby przeczytali Wam opowiadanie o kwietniu.

– Ojej, twój miś! – zawołał Kuba. – Po wczorajszym praniu już wcale nie jest biały, tylko szarobury.
Przerażona Ania wyskoczyła z łóżka jak sprężynka i popędziła na balkon.
Ufff… co za ulga. Jej ukochany ŚNIEŻNOBIAŁY miś wisiał sobie spokojnie na sznurku.
– Prima aprilis, uważaj, bo się pomylisz! – chichotał Kuba, zachwycony własnym dowcipem. – Trzeba
znać się na żartach! A dzisiaj jest 1 kwietnia, czyli dzień żartownisiów.
– Weź parasol, bo po południu ma padać – zdążyła zawołać mama, ale jej starszy synek ani trochę
się tym nie przejął.
– Nabierać to my, ale nie nas! – odkrzyknął wesoło i już go nie było.
Mama tylko westchnęła i spokojnie spakowała do reklamówki kolorowe kaloszki i pelerynkę dla
młodszej córeczki.
– Po co nam to? – zdziwiła się Ania. – Popatrz, jak ładnie świeci słonko. Wczoraj zakwitły pierwsze
tulipany w ogródku babci, a dzika jabłonka przed blokiem ma już pączki i też niedługo zakwitnie.
Pani w przedszkolu powiedziała, że kwiecień dostał swoje imię w prezencie od kwiatów.
– To prawda. – Uśmiechnęła się mama. – Ale uwierz mi, że i on lubi sobie czasem trochę pożartować.
Przysłowie mówi o nim: Kwiecień, plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata. Dlatego piękny
poranek nie oznacza jeszcze, że taki będzie cały dzień.
Ania nie wyglądała na przekonaną, ale reklamówkę z kaloszkami i peleryną zabrała ze sobą do
przedszkola – ot tak, na wszelki wypadek.
Po zajęciach grupa starszaków wybrała się na spacer do parku. Było tak ciepło, że dziewczynki rozsiadły
się na ławeczkach i wystawiały noski do słońca, bawiąc się, że są na plaży.
Niestety w pewnej chwili niebo zasnuło się chmurami.
– Wracamy do przedszkola – zarządziła natychmiast pani. – I to szybko, bo ten wiatr mi się nie
podoba.
Ledwie weszli do szatni, lunęło jak z cebra. Na dodatek zrobiło się okropnie zimno.
– Ten, kto już schował ciepłe czapki i rękawiczki, chyba będzie musiał się z nimi przeprosić.
– Pokiwała głową pani, zakładając sweter. – Nie zdziwiłabym się, gdyby jutrzejszy ranek powitał
nas… śniegiem.
– To chyba niemożliwe – zdziwił się Bartuś, ale Ola już po chwili wypatrzyła pośród kropelek deszczu
pojedyncze białe płatki.
– O rany, a ja w adidasach – zmartwił się Wojtuś.
– Mnie mama spakowała kaloszki – pochwaliła się Ania.
– I bardzo rozsądnie – stwierdziła pani.
Gdy Ania z mamą wróciły do domu, Kuba już tam był. Owinięty w ciepły koc popijał herbatę z malinami,
żeby się nie przeziębić. Jego przemoczona do suchej nitki cienka kurteczka suszyła się na
kaloryferze.
– Nie rozumiem, co się wyprawia z tą pogodą – mruknął, sięgając po chusteczkę do nosa.
– Kwiecień już taki jest. – Wzruszyła ramionami Ania. – Czasem lubi pożartować, a sam mówiłeś, że
trzeba znać się na żartach…


2. Lunęło jak z cebra – wyjaśnienie powiedzenia i poszerzanie słownictwa.
Drogie dzieci, co to znaczy, że "lunęło jak z cebra" - czyli pada tak mocno, że nie można wyjść z domu. A co to jest cebrzyk - to duże, okrągłe naczynie do noszenia wody, wykonane z drewnianych klepek z obręczami, możemy powiedzieć, że to takie drewniane wiaderko.
Poszukajcie razem z rodzicami w internecie i zobaczcie jak wyglądają takie cebrzyki.

Poproście teraz rodziców, aby wykonali z wami doświadczenie, jak pada deszczyk, a jak "leje jak z cebra".
Do tego wykorzystajcie wiadro i konewkę z sitkiem; wypełnijcie te przedmioty wodą. A teraz mama lub tata niech szybko wyleją wodę z wiadra do wanny, zobaczcie jaka mocna ulewa! Teraz wy powoli wylewajcie wodę z konewki z sitkiem do wanny, to tylko deszczyk... widzicie różnicę.
Powiedzcie z którego naczynia woda lała się większym strumieniem?  Czy wiecie już, kiedy powiemy, że lunęło jak z cebra?


3. „Pogodowy masażyk” – zabawa integracyjna.
A teraz zaproście dzieci swoich rodziców do zabawy.Usiądźcie jedno za drugim i naśladując rodzica, wykonujcie masażyk na plecach osobie siedzącej z przodu:

Pogodowy masażyk (Dominika Góra)
Pewien wiosenny dzień powitał wszystkich pięknym słońcem, które świeciło od samego rana
(rysowanie okręgów otwartą dłonią). Było bardzo jasno i coraz cieplej (okręgi rysowane
coraz szybciej
). Na niebie gdzieniegdzie pojawiały się małe białe chmurki (rysowanie małej
chmurki jednym palcem)
. Mijały godziny i około południa na niebie zaczęły kłębić się ciemne
chmury. Było ich coraz więcej i więcej (rysowanie dużej chmury jednym palcem). W pewnym
momencie zaczął padać deszcz. Najpierw delikatne kropelki cicho stukały o dachy domów
i parasole ludzi przechadzających się po parku (delikatne stukanie opuszkami palców po
całych plecach, z góry na dół)
. Deszcz stawał się coraz silniejszy. Krople były coraz cięższe
(coraz mocniejsze pukanie opuszkami palców). Na szczęście nie trwało to długo i po chwili
deszcz zelżał. Kropelki znów były małe i delikatne (delikatne stukanie opuszkami palców
po całych plecach).
Po kilku minutach przechodnie mogli złożyć parasole. Wiatr przegnał
chmury („zamiatanie” palcami w prawo i w lewo lub głęboki wdech powietrza i dmuchnięcie
koleżance lub koledze w kark)
. Na niebie znów pojawiło się jasne słońce, które świeciło
już do końca dnia (rysowane okręgów płaską dłonią). Wieczorem, gdy zrobiło się ciemno
i temperatura się obniżyła, pojawił się delikatny biały puch. Wyglądał, jakby ktoś trzepał poduszki
i wysypywał z nich pierze. To jednak były najprawdziwsze śniegowe płatki. Dzieci nie
mogły zasnąć i patrzyły na taniec śnieżynek jak zaczarowane, wspominając zimowe wieczory
(śnieżynka narysowana paluszkiem według własnego pomysłu). Ten dzień był naprawdę
niezwykły, jak na kwiecień plecień przystało. Dobranoc… (dzieci szeptają do ucha partnera
słowo „dobranoc” i delikatnie dmuchają w szyję).

Tydzień III i IV 30.03 - 10.04.2020
Temat tygodnia: WIELKANOC

10.04.2020 Koszyczek Wielkanocny
1. "W Wielkanocnym koszyku" - zabawa naśladowcza
Rodzic recytuje wierszyk i pokazuje gesty. Dziecko powtarza ruchy, starając się przy tym zapamiętać słowa.

W Wielkanocnym koszyku
- dzieci tworzą koszyczek z dłoni ułożonych na wysokości brzucha

zwierzaków bez liku, jest baranek, jest kurczaczek
- piąstkami kreślą koła w miejscu baranich rogów, następnie zginają ręce w łokciach i machają jak skrzydełkami

i cukrowy zając skacze
- podskakują

kolorowe są pisanki
- zaciskają dłonie w piąstki wyciągnięte przed siebie

wielkanocne niespodzianki.
Wszyscy śmieją się wesoło
- rysują palcami uśmiech

i machają dzieciom w koło
- dziecko i rodzic machają do siebie

ślą całusy i życzenia
- przesyłamy całusy

ślą świąteczne pozdrowienia
- machają do siebie

2. "Święta Wielkanocne" - słuchanie tekstu Anny Bomba, poznajemy produkty z koszyczka wielkanocnego

Co roku w Wielkanoc, koszyczki stroimy,
i w Wielką Sobotę, pokarmy święcimy.
W koszyczku wędlina, chlebek i jajeczko,
i mały kurczaczek żółty jak słoneczko.
Słodziutki mazurek, cukrowy baranek,
chrzan, sól oraz babka zrobiona przez mamę.
W niedzielę do stołu wspólnie zasiadamy,
dzielimy się jajkiem, życzenia składamy.

Porozmawiajmy z dzieckiem co takiego wkładamy do koszyczka wielkanocnego, co symbolizują te pokarmy.

3. "Czy włożymy do koszyczka?" - zabawa ruchowa
Dziecko skacze po dywanie jak zajączek. Rodzic wymienia nazwy różnych produktów. Jeśli dziecko usłyszy nazwę pokarmu, który zgodnie z tradycją należy włożyć do koszyka to klaszcze w dłonie, a gdy usłyszy nazwę pokarmu nie wkładanego do koszyczka to tupie nogami.

4. Karty pracy indywidualnej
Dzieci 5 letnie posiadające Karty pracy wiosna 3 mogą wykonać kartę pracy na str22 i 23
Dzieci 4 letnie i chętne 5 latki zapraszam do wykonania karty pracy podanej niżej.
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-4.pdf

5. Mój koszyczek wielkanocny
Zachęcam dzieci, aby razem z rodzicami przygotowały swój koszyczek wielkanocny. Zdjęcia Waszych koszyczków mile widziane, możecie je przesłać na e-mail podany w zakładce "Domowa zabawa"

9.04.2020 Ciasta Wielkanocne
1. Świąteczny mazurek - opowiadanie logopedyczne
Rodzic czyta opowiadanie i wykonuje ćwiczenia artykulacyjne a dziecko naśladuje.

Aby upiec mazurek potrzebujemy mąki (wymawianie: puch, puch, puch).
Do maki dodajemy wody (wymawianie: gul, gul, gul )
Następnie wlewamy niewielką ilość oleju ( wymawianie: plumm, plumm, plumm ).
Do pozostałych składników wbijamy jajka (kląskanie języczkiem).
Aby mazurek był słodki, dodajemy trochę cukru ( długie wymawianie głoski "ccc").
Zgarniamy wszystkie składniki  ("czesanie" warg zębami).
Dokładnie wszystko ze sobą mieszamy (nabieranie powietrza w usta i wypychanie raz z jednej, raz z drugiej strony policzka).
Następnie całość zagniatamy ( pocieranie wargami o siebie).
Gotowe ciasto możemy włożyć do piekarnika (układanie języka na kształt łopatki, a następnie chowanie go do buzi).
W czasie kiedy ciasto się piecze, ucieramy polewę mikserem (parskanie).
Po chwili gotowy mazurek wyciągamy z piekarnika (układanie języka w łopatkę i wyciąganie go z buzi).
Ozdabiamy mazurek polewą (przesuwanie językiem na prawo i lewo przy otwartych ustach).
Kroimy kawałek i ze smakiem zjadamy (mlaskanie).

2. "Wielkanocne baby" - zabawa paluszkowa
Dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie. Ilustrują tekst wiersza ruchem.

Mama z Hanią na Wielkanoc baby wypiekały.
Mąkę, cukier, jajka i masło do miski wkładały
- dziecko i rodzic zaciskają dłonie w pięści i układają je na przemian jedna na drugiej, raz dłoń dziecka, raz dłoń rodzica

Ubijały, ucierały... ubijały, ucierały
- zaciśniętymi w pięści dłońmi ułożonymi jak wyżej, zataczają przed sobą kręgi

Jeszcze garść rodzynek do ciasta dodały.
- rodzic trzyma rozłożone dłonie, a dziecko delikatnie uderza w nie opuszkami palców

Wszystko razem wymieszały i do formy masę wlały
- rodzic układa dłonie w kształt miseczki, a dziecko wykonuje wewnątrz miseczki palcem wskazującym ruch mieszania

3. "Co potrzebuje mama" - zabawa słowno - pamięciowa
Pomoce: ewentualnie koszyczek

Do tej zabawy możemy zaprosić wszystkich domowników.
Wszyscy uczestnicy zabawy siedzą w kole, osoba która się wypowiada trzyma koszyczek. Zadanie polega na tym, aby wymieniać nazwy artykułów potrzebnych mamie do upieczenia wielkanocnego ciasta.
Osoba rozpoczynająca zabawę trzyma koszyczek i mówi:
- Do upieczenia ciasta mama potrzebuje... mąki.
Kolejna osoba trzymając koszyczek mówi:
- Do upieczenia ciasta mama potrzebuje... mąki i ... ( i teraz uczestnik dodaje swój artykuł) np: jajka
Kolejna osoba trzyma koszyczek i mówi:
- Do upieczenia ciasta mama potrzebuje mąki, jajka i... mleka

Zabawa przebiega dalej na tych samych zasadach, aż do wyczerpania pomysłów. Staramy się zapamiętać jak najwięcej artykułów i wymieniać je w odpowiedniej kolejności.

4. Karty pracy indywidualnej
Dzieci 5 letnie posiadające książki "Karty pracy wiosna 3" na str 22 mogą obejrzeć etapy powstawania babki


8.04.2020 Przygotowania zajączków do Świąt - rymowana gimnastyka
Pomoce: mała piłka

Rodzic recytuje rymowanki demonstrując ćwiczenia, a dziecko powtarza za rodzicem tekst i wykonuje polecenie zgodnie z instrukcją. Każde ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

1. Zabawa orientacyjno-porządkowa:
Gdy Święta Wielkanocne się zbliżają, zajączki w domu kurze wycierają
- dziecko spaceruje po dywanie, następnie wspina się na palce i unosi ręce w górę.

2. Ćwiczenia tułowia - skręty:
Następnie czyszczą swoje futerka, w prawo i w lewo, każdy zając zerka
- dziecko w siadzie skrzyżnym prawą ręką pociera lewą część ciała, a następnie lewą ręką - prawą część, udając czyszczenie futerka

3. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych:
Od rana ze sklepu z zakupami wracają, ciężkie siatki w łapkach dźwigają
- dziecko pochyla się do przodu, ugina kolana i naśladuje dźwiganie ciężkich toreb

4. Ćwiczenia mięśni grzbietu:
W koszyczku jeszcze nie wszystko mają, pisanki do siebie żwawo turlają
- dziecko i rodzic leżą na brzuchu naprzeciwko siebie, unoszą głowę, ręce i toczą do siebie piłeczkę

5. Ćwiczenia skoczne:
Kiedy już wszystko przygotowały, skakały wesoło przez dzień cały
- dziecko skacze w przysiadzie w różnych kierunkach

6. Ćwiczenia tułowia w płaszczyźnie strzałkowej - skłony:
Co chwilę goście przybywają, zajączki w pas im się kłaniają
- dzieci wykonują ukłony z niskim pochyleniem tułowia

7. Zabawa uspokajająca:
Na świąteczny spacer powychodziły, wszystkich sąsiadów odwiedziły
-  dziecko powolutku spaceruje, spokojnie oddycha nabierając powietrze nosem i wypuszczając ustami

8. Karta pracy indywidualnej
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-2-4.pdf


7.04.2020 Wielkanocne zabawy matematyczne
1. Zagadka
Na Święta Wielkiejnocy
przywdziewa barwny fraczek,
w kwiatki, wzorki, plamki,
albo piękny szlaczek  (pisanka)

2. "Zając w kurniku" - zabawa matematyczna w ruchu
Pomoce: 6 jajek plastikowych lub styropianowych lub wyciętych z kolorowego papieru
Na początek nauczymy się krótkiej rymowanki, którą wykorzystamy w zabawie:
Skacze zając po kurniku, nagle szybko znika.
Powiedz, ile jajek zabrał zajączek z kurnika?

Rodzic rozkłada jajka na środku dywanu i razem z dzieckiem przelicza je. Następnie dziecko odwraca się tyłem do jajek, a w tym czasie "Zajączek" czyli rodzic recytuje rymowankę i zabiera np jedno jajko. Na hasło "Zajączka" - Ile brakuje? - dziecko odwraca się i oblicza ile jajek zniknęło. "Zajączek" razem z dzieckiem podskakują (klaszczą, tupią) tyle razy ile brakuje jajek.
Oczywiście można zamienić się rolami. Niech "Zajączkiem" też zostanie dziecko.

3. "Które jajko schował lisek?" - zabawa rozwijająca spostrzegawczość
Pomoce: jajka z papieru w różnych kolorach

W tej zabawie też nauczymy się krótkiej rymowanki:
Lisek raźno maszeruje i jajeczek poszukuje.
Powiedz w jakim kolorze, jajeczka brakuje.

Rodzic rozkłada kolorowe jajeczka na dywanie i prosi, aby dziecko nazwało kolory.
Rodzic- "Lisek" mówi rymowankę, a dziecko w tym czasie odwraca się plecami do jajek. Lisek chowa jedno jajeczko, dziecko na hasło "Liska" - w jakim kolorze brakuje jajeczka? - podaje właściwą odpowiedź.

4. "Poszukaj pisanki" - zabawa
Pomoce: 1 jajko z papieru lub plastikowe

Jest to zabawa typu "Ciepło - Zimno". Rodzic chowa przed dzieckiem pisankę. Zadaniem dziecka jest odnalezienie pisanki, poruszając się zgodnie z podpowiedziami rodzica. "Ciepło, cieplej, gorąco" - gdy dziecko podąża w dobrym kierunku. "Zimno, zimniej, mróz"- gdy dziecko podąża w złym kierunku.

5. "Malowane jajka" - zabawa matematyczna; dodawanie w zakresie 6
Pomoce: 6 jajek z papieru lub plastikowych, koszyczek

Zapraszam dzieci do rozwiązywania zadań tekstowych. Rodzic wypowiada treść zadania, a dziecko wykonuje działanie poprzez wkładanie odpowiedniej liczby pisanek do koszyczka.
Przykład:
Rodzic: Ola miała w swoim koszyczku 2 pisanki
Dziecko: Wkłada do koszyczka 2 pisanki
Rodzic: Ela dała Oli jeszcze 1 pisankę
Dziecko:Wkłada do koszyczka 1 pisankę
Rodzic: Ile pisanek ma teraz Ola w swoim koszyku?
Dziecko: przelicza, i podaje liczbę 3

6. Karta pracy indywidualnej
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-3-4.pdf

6.04.2020 Wielkanocne zabawy
1.Wielkanocne zagadki słuchowe -ćwiczenie uwagi słuchowej oraz umiejętności tworzenia rymów
Rodzic czytając zagadkę zawiesza głos przed ostatnim słowem każdej zagadki, a zadaniem dziecka jest dopowiedzenie brakującego słowa. Następnie można powtórzyć z pamięci całą zagadkę.

Po każdej nocy nadchodzi ranek,
po łące biega biały... (baranek)

Deszczyk wiosenny padał z chmurki,
te jajka dla nas znosiły... (kurki)

Zimą po śniegu pędziły sanki,
w koszyku leżą barwne... (pisanki)

Rymy mieszkają zwykle w wierszykach,
śliczne pisanki leżą w... (koszykach)

Tata powiedział: "Ważna godzina!",
do stołu siada cała... (rodzina)

2. "Zanosimy jajka" - zabawa zręcznościowa
Do tej zabawy potrzebujemy łyżki, plastikowe jajka, koszyczki lub talerzyki w ilości osób biorących udział w zabawie. Wyznaczamy linię startu np szalikiem oraz linię mety - koszyczki. Biorący udział w zabawie mają za zadanie jak najszybciej donieść jajko na łyżce do koszyczka. Gotowi... start!

3. "Ja jestem pisanka" - zabawa ruchowa ze śpiewem
Najpierw nauczymy się krótkiej rymowanki "Ja jestem pisanka" Dominiki Góry, którą będziemy śpiewać na znaną melodię piosenki "Wlazł kotek".

Rymowanka
Ja jestem we wzorki pisanka, pisanka
codziennie maluję ubranka, ubranka.
Zapraszam do tańca w kółeczko, kółeczko,
barwione podobnie jajeczko, jajeczko.

Do tej zabawy zapraszamy wszystkich domowników, im więcej tym lepiej. "Pisanka" - czyli pierwsza wybrana osoba, śpiewa rymowankę, następnie określa kolor w swoim ubraniu i wybiera do tańca osobę, która ma taki sam kolor. Wybrana osoba zostaje "Pisanką" i zabawa zaczyna się od nowa.

4. "Wielkanocne sylaby" - analiza sylabowa wyrazów.
Zapraszam do pobrania karty pracy i wykonania polecenia, które się na niej znajduje, obrazki można pokolorować.
Wyrazy z karty pracy z podziałem na sylaby:
ku-ra, ko-szyk, pi-san-ka, za-jąc, pal-ma, bab-ka
/file/uploads/karta-pracy-5.pdf

3.04.2020 Zakładamy hodowlę rzeżuchy
1. Zagadka "Rzeżucha"
Choć już święta blisko
wiatr na dworze dmucha.
Na talerzu w domu
kiełkuje... (rzeżucha)

Drodzy rodzice pokażcie dzieciom na obrazku nasionka, to nasiona rzeżuchy i owsa. Jeżeli macie takie w domu to super, bo przydadzą się nam później, a teraz pozwólcie, aby dzieci je podotykały i pooglądały. Porównajcie ich wygląd: w czym są do siebie podobne, a czym się różnią.
Dzieci 5 letnie mogą zajrzeć do swoich kart pracy wiosna 3 str21.

http://www.kielki.info/wp-content/uploads/rzezucha-nasiona.jpg
https://pixabay.com/pl/photos/owies-owsianka-nasiona-zbo%C5%BCa-4054667/


2. Co jest potrzebne roślinom?
Zachęcam teraz do obejrzenia krótkiego filmu nt co jest potrzebne roślinkom do ich wzrostu.
https://www.youtube.com/watch?v=H9KgApd4_wQ
https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA

3. Zakładamy hodowlę rzeżuchy.
Pewnie wszyscy wiemy jak to zrobić, nie jest to trudne, możemy jednak skorzystać z filmu instruktażowego. Może też macie swoje ciekawe propozycje siania rzeżuchy. Zróbcie zdjęcia z pracy Waszych dzieci i prześlijcie na e-mail podany w zakładce "Domowa zabawa".
https://www.youtube.com/watch?v=MfCoSQRMgfk



2.04.2020 Wielkanocne zwierzątka
1. Zagadki słowne "Wielkanocne zwierzątka"
Rodzic czyta zagadkę, a dziecko podaje właściwe rozwiązanie. Gotowi start...

Ten prawdziwy, na śniadanie
wychodzi na łąkę.
Ten cukrowy, raz do roku
ozdabia święconkę. (baranek)

Jak się nazywają,
kto z was pamięta,
kuliste, złote,
kurze pisklęta. (kurczątka)

Krótki ogon, długie uszy.
Nie ma go w przedszkolu,
lecz kica po polu. (zajączek)


2. "Koszyczek" - rozmowa z dzieckiem inspirowana treścią wiersza.

Wskoczył do koszyka
bielutki baranek,
wesolutko bryka
dookoła pisanek.

Wesolutko bryka,
aż się koszyk trzęsie.
Hej baranku zmykaj,
bo będzie nieszczęście.

Skakał tak baranek,
przez calutkie święta,
aż nam się z pisanek
wykluły kurczęta.

3. Praca plastyczna "Wielkanocne zwierzątka"
Zapraszam do wykonania wybranej pracy plastycznej. W czasie wykonywania pracy możecie zrobić zdjęcie i wysłać je na mail podany w zakładce "Domowa zabawa".
https://www.youtube.com/watch?v=N9xNvbH7vbc


1.04.2020 Zajączek
1. "Wielkanocne idą święta" - uczymy się piosenki. Śpiewam razem z mamą, tatą...
https://www.youtube.com/watch?v=B3AVIa8MJbQ

2. Zabawa z rymowanką "Fika zajączek"
Rodzic z dzieckiem uczą się rymowanki na pamięć. Gdy nauczycie się wierszyka, zapraszam Was do wspólnej zabawy.Jezeli posiadacie w domu maskotkę zajączka to możecie ją wykorzystać w zabawie. Dziecko trzyma maskotkę i recytuje rymowankę a następnie wymyśla sposób wykonywania podskoków np: na jednej nodze, obunóż, w kółko itp. Rodzic naśladuje dziecko. Teraz zamieniamy się rolami. 
Rymowanka
Po polanie zając fika,
przygląda się bacznie.
Stroszy wąsy, nasłuchuje,
zaraz skakać zacznie.
Raz, dwa, trzy,
razem ze mną fikaj Ty.

3. Dwa zające - zabawa paluszkowa.

Jeden zając, drugi zając
-uniesienie zwiniętej piąstki i wystawienie palców wskazującego i środkowego; uniesienie drugiej piąstki i wykonanie tego samego gestu
skaczą sobie, rozmawiając
-ruchy dłońmi w górę i w dół
"Tu baranki, tam pisanki,
-"baranek" -zatoczenie palcami wskazującymi okręgów po obu stronach głowy na wysokości skroni; "pisanki"- zaciśnięcie dłoni w piąstki i kręcenie nimi w nadgarstkach
to świąteczne niespodzianki
- dłonie nadal zaciśnięte, szybkie wyprostowanie palców jednej, potem drugiej dłoni
tu jest palma, tam kurczaczek
-"palma"- ułożenie przedramienia jednej ręki pionowo w górę i rozstawienie palców; "kurczak"- zwinięcie dłoni w piąstkę, wystawienie palca wskazującego i kciuka, poruszanie nimi jak dzióbkiem
Po trawniku zając skacze
-uniesienie zwiniętej piąstki i wystawienie palców wskazującego i środkowego, poruszanie nimi w górę i w dół
za nim kurczak i baranek
-"kurczak"- zwinięcie dłoni w piąstkę, wystawienie palca wskazującego i kciuka, poruszanie nimi jak dzióbkiem, "baranek"- zatoczenie palcami wskazującymi okręgów po obu stronach głowy na wysokości skroni
a na końcu pięć pisanek
-wyciągnięcie po kolei pięciu palców
Skaczą, każdy kozły fika
-skakanie palcami jednej ręki po przedramieniu drugiej
aż wskoczyli do koszyka
-złożenie jednej dłoni na kształt miseczki i wkładanie do niej po kolei palców drugiej dłoni

4 Praca indywidualna
Zapraszam dzieci 4 i 5 letnie do wykonania karty pracy, dodatkowo możecie ją ładnie pokolorować. Powodzenia!
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-1-1.pdf


31.03.2020 Pisanki, kraszanki
1. Pisanki - wysłuchanie wiersza Małgorzaty Plata.
Po przeczytaniu wiersza, zachęćcie drodzy rodzice Wasze dzieciaki do tego, aby opowiedziały o czym była mowa w wierszyku, jak były ozdobione pisanki i ile ich było. Wytłumaczcie co to są pisanki i jak można je zrobić.

"Pisanki"
W koszyku małej Hanki
ułożone są pisanki:
na pierwszej kogucik widnieje;
dziobek otworzył i głośno pieje,
cały odziany jest w piórka tęczowe,
a grzebień czerwony zdobi mu głowę.
Obok tej pisanki lezy jajeczko,
na którym widnieje żółte słoneczko,
okrągła buzia do nas się śmieje
i wokół siebie promyczki sieje...
Inna pisanka jest calutka w kwiatki,
różnymi barwami cieszą oczy ich płatki.
A na ostatniej pisance Haneczki,
migotliwe świecą małe gwiazdeczki...
Wielkanocne pisanki - święconki ozdoba...
Która najbardziej Ci się podoba?

2.Taniec kurcząt w skorupkach - zabawa taneczna do muzyki.
Zapraszam do nauki tańca - udanej zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=65aQx_2MCFs

3. Zabawy logopedyczne
- Piszczący kurczaczek -ćwiczenia warg i języka
Wyciągamy dzióbka do przodu, ciche wypowiadanie onomatopei: pi, pi, pi...
- Dzióbek kurczątka - ćwiczenia warg i języka
Wypychamy do przodu wargi i jednocześnie wciągamy policzki do wewnątrz, poruszając wargami w górę i w dół.

4. Praca indywidualna.
Dzieci 5 letnie
, które mają karty pracy "Zabawy z porami roku Wiosna3" mogą wykonać zadania na stronie 19 i 20.
Kto z rodziców dzieci 5 letnich chciałby jeszcze odebrać książki z przedszkola, jest taka możliwość.

Dzieci 4 letnie
i 5 letnie, które nie mają książek mogą wykorzystać karty do pobrania:
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOCNE-KARTY-PRACY-2-czarno-bia%C5%82e.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOCNE-KARTY-PRACY-5-czarno-bia%C5%82e.pdf


30.03.2020 "Zwyczaje i tradycje świąteczne"
1. Już niedługo Wielkanoc – wysłuchanie wiersza połączone z rozmową.
Po przeczytaniu wiersza proszę porozmawiajcie z dziećmi na temat tradycji wielkanocnych w waszych domach: Jak przygotowujecie się do Świąt Wielkanocnych? Czym dekorujecie swoje mieszkania? Co zanosi się w koszyczku do święcenia? Jakie znacie zwierzęta związane z tymi świętami? Jak można udekorować jajka? Co to jest palma wielkanocna?

Już niedługo Wielkanoc
(Dominika Góra)
Wiosna w pełnej krasie, ciepło, jasno wszędzie,
już niedługo w każdym domu świętowanie będzie.
Rzeżucha wyrośnie i zakwitną bazie,
już niedługo będą święta, czekamy na razie.
Przykica zajączek, zabeczy baranek,
kurczaki przyniosą kosz pełen pisanek.
Zrobimy święconkę w tym właśnie koszyku
i do niego powkładamy pyszności bez liku.
Ale nim nadejdzie ta Wielkanoc wreszcie,
palmy piękne, kolorowe trzeba zrobić jeszcze:
gałązki i bazie, kwiatki bibułowe,
związać mocno i przyczepić wstążki kolorowe.

2. „Wielkanocne idą Święta” - nauczmy się krótkiej piosenki związanej ze Świętami Wielkanocnymi
https://www.youtube.com/watch?v=B3AVIa8MJbQ

3. Życzenia świąteczne – wykonanie kartki z życzeniami
 
Możemy ją podarować jako prezent dla bliskiej osoby lub przesłać w formie zdjęcia dla tych, którzy nie będą mogli być z nami w czasie Wielkanocy.
Wykorzystajcie dowolny wzór, udanej zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=HIbC8Egnwvs



Tydzień II 23.03 - 27.03.2020
Tematyka tygodnia: KOLORY WIOSNY.

27.03.2020 Tęczowa gimnastyka
1. Tęczowe skoki- doskonalenie umiejętności skakania
rodzic układa na dywanie wstążki równolegle do siebie w odległości około 30 cm zachowując kolejność jak w kolorach tęczy. Uczestnicy ustawiają się jedno za drugim i pokonują trasę, przeskakując obunóż pomiędzy paskami.

2.Spacer po tęczy - ćwiczenia równowagi
Rodzic umieszcza wstążki, łącząc je końcami, tak aby powstała długa kolorowa droga. dziecko przechodzi po wstążkach stopa za stopą, a kiedy usłyszy klaśnięcie, spaceruje na palcach, wznosząc ręce jak najwyżej. Na ponowne klaśnięcie spaceruje na płaskich stopach, a ręce opuszcza wzdłuż ciała.

3.Schowaj się tęczo - zapobieganie płaskostopiu
Dziecko siedzi na dywanie, bez skarpet i ma przed sobą fragment wstążki. Próbuje zwinąć wstążkę palcami najpierw jedną, potem drugą stopą.

4.Pokaż się tęczo - ćwiczenie wzmacniające mięśnie rąk.
Dziecko kładzie się na brzuchu, wyciąga ręce przed siebie, trzymając końce wstążki w dwóch dłoniach. Na klaśnięcie rodzica rozciąga wstążkę i unosi wyprostowane ręce jak najwyżej. Na ponowne klaśnięcie opuszcza ręce i układa wstążkę na podłodze.

5.Taniec tęczy - ćwiczenie wyciszające
Dziecko siada w siadzie skrzyżnym, umieszcza wstążkę na wysokości buzi i wykonuje głębokie wdechy i wydechy, wprawiając wstążkę w ruch.

26.03.2020 Zabawa w zielone
1. Zabawa w zielone - rodzic recytuje dziecku wiersz Agnieszki Kornackiej
 
Mamusiu, zieloną kredkę mam,
ale nie potrafię rysować sam.
Co narysować, nie mam zielonego pojęcia.
Chyba poszukam innego zajęcia.
Może być choćby trawa…
A w tej trawie żaba
i jeszcze polny konik.
Dobrze! I jeszcze balonik.
A może czterolistna koniczyna.
Tak! I wysoka roślina
Może być też groch zielony
i jeszcze ogórek kiszony.
O rany, tyle zielonych rzeczy dookoła,
czy narysować wszystkie zdołam.

2.Zabawa w zielone – utrwalanie w zabawie znajo­mości koloru zielonego i wyodrębnianie go spośród innych kolorów. Rodzic zadaje dziecku przykła­dowe pytania: Jaki kolor jest najbardziej charakterystycz­ny dla wiosny? Kto z nas ma coś zielonego na sobie? Czy potrafisz znaleźć w naszym domu przedmioty w kolorze zielo­nym?

3.Co jest zielone – doskonalenie umiejętności klasyfi­kowania przedmiotów ze względu na kolor.
Rodzic umieszcza na podłodze przedmioty w różnych kolo­rach, a na środku ustawia zielony pojemnik i prosi, aby dziecko włożyło do niego tylko zielone przedmioty.

4.Od najmniejszego do największego – zabawa matematyczna.
Rodzic rozkłada na stole zielone koła w 4 - 5 różnych wielkościach. Zadaniem dziecka jest ułożenie ich od najmniejszego do największego.


25.03.2020 Jak to z tęczą było - zabawy badawcze
1.Tęcza Maria Konopnicka -słuchanie wiersza
Drodzy rodzice zaproście dziecko do wysłuchania wiersza. Zadaniem dziecka jest opowiedzenie o czym opowiadał wierszyk.

Tęcza
— A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atłasie?

— Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.

Pożyczyło sobie farby
Od kwiatów z ogroda;
Malowało tęczę na znak,
Że będzie pogoda!

2.Kolory pochodne - zabawa manipulacyjna
Rodzice przygotowują szczelnie zamykane woreczki strunowy w których znajdują się po dwa kolory farb o barwie podstawowej
-niebieski i żółty
-żółty i czerwony
-niebieski i czerwony

Dzieci nazywają kolory i próbują określić jaki kolor powstanie po ich zmieszaniu. Następnie manipulują woreczkiem w taki sposób, aby dwa kolory się wymieszały. Gdy im się to uda, nazywają powstały kolor.

3.Wyczarujmy tęczę - zabawa badawcza
Rodzic wlewa do szklanki wodę (ok 3/4) i wkłada lusterko, tak aby z jednej strony dotykało dna, a z drugiej opierało się o ściankę. Obraca szklanką tak, aby promienie słońca wpadały prosto pod lusterko. wówczas po właściwym ustawieniu, tęcza powinna ukazać sie na  suficie. Jeśli nie ma słońca, jako źródła światła można użyć latarki.


24.03.2020 Tęcza
1. Historia tęczy- z książki pt. „Mądrość serca”, (red. M. Porębskiej i A. Sujka); poprawki : Sylwia Kustosz
Kiedyś, bardzo dawno temu, wszystkie kolory świata zaczęły się sprzeczać. Każdy z nich utrzymywał, że jest najpiękniejszy, najważniejszy, najpotrzebniejszy. Zieleń powiedziała:
- Jest oczywiste, że jestem najważniejszym kolorem. Jestem piękna i nie ma beze mnie wiosny, ani lata. Jestem kolorem trawy, drzew, liści. Beze mnie świat byłby smutny.
Przerwał jej niebieski:
- Patrzysz tylko na ziemię; a co z morzem i niebem. To ja nadaję im kolor. Ja pomalowałem caluteńkie niebo, każdą rzekę, jezioro, morze, ocean. Jestem niezbędny i najważniejszy.
Kolor żółty uśmiechnął się swoim zwyczajem:
- Jesteście wszystkie bardzo ważne, ale to ja przynoszę światu uśmiech, radość, ciepło. Słońce jest żółte, księżyc jest żółty, gwiazdy są żółte. Wszystko, co pomaluję jest takie piękne, że wszyscy patrzą na to z zachwytem.
Czerwień nie mogła znieść tego długiego wywodu:
- Ja jestem ponad wami wszystkimi bo ja jestem kolorem serca – miłości. Jestem też kolorem ognia. Daję ludziom ciepło. Beze mnie nie można się obejść.
Spór kolorów trwał i coraz bardziej się wzmagał. Nagle na niebie pojawiła się wielka czarna chmura i powiedziała:
- Jesteście niemądre kolory. Wszystkie jesteście piękne, jak motyle, jak kwiaty. Tak mi smutno jak słucham waszej kłótni. I chmura zaczęła płakać gęstym deszczem. W tej chwili na niebie pojawiło się słońce i powiedziało:
- Nie płacz chmuro, a wy kolory, przestańcie się kłócić. Weźcie się za ręce i namalujcie na niebie coś pięknego razem, aby było widać was wszystkie.
Kolory zaczęły malować na niebie różnobarwne pasy i tak powstała tęcza. Na jej widok chmurka się uśmiechnęła, a kolory zobaczyły, że każdy z nich jest piękny i niezastąpiony i wspaniale wyglądają razem Na pamiątkę tej chwili za każdym razem, gdy słońce chce pocieszyć kropelki spadającego deszczu, na niebie pojawia się tęcza.

Rozmowa z dzieckiem nt kolorów tęczy.

2.Wierszowanka - pokazywanka - zabawa paluszkowa
Rodzic prezentuje ruchy, które należy wykonać, recytując poszczególne fragmenty wiersza Magdaleny Ledwoń "Idzie wiosna".

Idzie tęcza skrajem łąki ( dwoma palcami jednej dłoni, spacerują po przegubie drugiej ręki)
zanuciły jej skowronki (tworzą "ptaszka" z dwóch złączonych za pomocą kciuków dłoni, pozostałymi palcami machają jak skrzydełkami)
My kochamy ciebie wiesz (ze złączonych dłoni tworzą serce)
Zostań z nami jeśli chcesz.
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem (odliczają kolejno na palcach)
tyle tęcza ma kolorów
na wiosennym niebie (przykładają do siebie skierowane w górę palce wskazujące i wykonują oburącz łuk od góry do boków)


3. Praca samodzielna "Tęcza" - praca do wyklejania plasteliną
/file/uploads/tecza-kolorowanka.jpg


23.03.2020 Kolory
1. Kolory wokół nas  -słuchanie wiersza A. Borowieckiej

Jakaż to malarka, jakimi farbami
cały świat ozdabia pięknymi barwami
Tu zielona trawka, a tam chmurka biała,
Skąd takie kolory ta malarka brała
Fioletowe fiołki, żółciutkie żonkile
I tyle odcieni, że nie zliczysz ile.
Biedronkę z kolei tak wymalowała,
Aby na czerwonym czarne kropki miała.
Róże na różowo, a na złoto piasek,
Sójka zaś na skrzydle ma niebieski pasek.
Tylko szara myszka tak się gdzieś schowała,
że malarka myszki nie pomalowała.

Kochane przedszkolaki jak myślicie kto jest malarką, o której mowa w wierszu?; Jakimi kolorami malowała malarka?; Kogo nie udało jej się pomalować i dlaczego?

2.Kolorowy taniec - zabawa przy muzyce<