III GRUPA 5-6 latki


My przedszkolacy razem z naszą panią pilnie się uczymy. Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.

III Grupa 5-6 latki
Grupą opiekuje się:
Wychowawca: mgr Joanna Stasiczek

e-mail do wychowawcy: joanna.stasiczek@gmail.com

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci. Od tego tygodnia materiały dla naszej grupy będzie można znaleźć pod linkiem:
https://sites.google.com/view/5-6latki/
Zerkajcie jednak też na główną stronę przedszkola. Tam co jakiś czas pojawiają się inne ważne informacje.

Niektórzy z Państwa odebrali karty pracy z przedszkola. W żadnym wypadku nie wymagamy i nie oczekujemy od Państwa wykonywania zadań, dlatego też ich odbiór był zupełnie dobrowolny. Po powrocie do przedszkola z materiału, który nam umknie postaramy się wrócić do liter i cyfr. Pozostałe zadania można robić zgodnie z tematami tygodniowymi. Każdy temat ma w książce swój kolor, nazwa też pojawia się na górze strony.


Informacja!
Drodzy rodzice, czas izolacji wydłuża się. Dlatego, kto z Państwa jest chętny może podejść do przedszkola, by odebrać czwartą część kart pracy. Karty pracy będą wydawane we wtorek między 8 a 12.

Tydzień VI: Dbamy o naszą planetę!

Zabawy na poranną gimnastykę:
„Biegaj – stój” – Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju przy dźwiękach tamburyna (innego instrumentu lub drewnianych łyżek), na przerwę w muzyce zatrzymują się i stoją na prawej, a następnie na lewej nodze.
„Skoki przez rzekę” – na dywanie rodzic rozkłada linę (skakankę, paski do spodni, apaszki...), a dzieci przeskakują przez nią obunóż.
„Z biegiem rzeki” – Dzieci przechodzą po leżącej na podłodze linie „stopa za stopą”.
„Taniec motyli” – Dzieci poruszają się po sali w rytmie granym na tamburynie (lub jak wyżej inny inny dostępny przedmiot), naśladując lot motyla. Na przerwę w muzyce dzieci – motyle siadają w rozłożonych na dywanie szarfach (okręgach z paska, apaszki, skakanki, hula-hopu).
„Zapach powietrza” – Dzieci siedzą na podłodze w siadzie skrzyżnym. Wykonują głęboki wdech powietrza nosem i wydech ustami. 

1. Poznajemy literę Ł
  „Kot Łatek” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej. Kot Łatek właśnie przyszedł ze spaceru. z rana padał deszcz, ale to nie przeszkodziło mu w odwiedzeniu jego ulubionych miejsc. Naostrzył pazurki na wysokiej akacji, przepędził myszy i obserwował ptaki. Chciał jednego z nich złapać i nie zauważył kałuży. Łapy kota wylądowały w wodzie. Pobrudził się też puszysty ogon Łatka. Teraz Łatek stoi obok stołu i patrzy na wazon z kwiatami. Zastanawia się skąd je zna. Zielona łodyga, fioletowe kwiaty…
- Chyba już je gdzieś widziałem – myśli Łatek. Może w ogródku cioci Krysi, a może w ogródku sąsiadki. Muszę to jutro sprawdzić…

Rozmowa na temat opowiadania.
- Skąd wrócił Łatek?
- Co robił Łatek podczas spaceru?
- Co ogląda Łatek?
- Jak wyglądają kwiaty, które ogląda Łatek?
- Nad czym zastanawia się Łatek?
Wyszukiwanie na ilustracji przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „ł” (dla dzieci mających książki), poszukiwanie przedmiotów których nazwy zawierają głoskę "ł" w swoim pokoju, mieszkaniu.
Na kartce A4 zapiszcie wyraz łodyga. Podzielcie razem z dzieckiem wyraz na sylaby (6 latki, które potrafią niech podzielą wyraz na głoski). Dzielić na sylaby można z klaskaniem, skakaniem, tupaniem, przysiadami. Niech dziecko wyróżni ostatnią sylabę, drugą (środkową) i pierwszą.
Po poznaniu litery w wyrazie możecie pokazać dziecku jak się ją pisze - drukowaną małą i dużą oraz pisaną.

UWAGA. Nie wymagamy, by dzieci pisały litery sposobem pisanym! Ćwiczenia graficzne w książce przygotowują rękę i oko do pisania. u 6 latków pojawiają się ćwiczenia z pisaniem tych liter, są one dla dzieci próbą zmierzenia się z tą umiejętnością. Na opanowanie pisania mają jeszcze czas. Co więcej, nauczycielki w szkole proszą, by tego przedwcześnie nie robić :)

Wygląd litery utrwalać można poprzez pisanie litery na rozsypanej mące, układanie jej z zabawek, patyków, sztućców. Można zrobić litery z plasteliny, narysować kontury litery i w środku ją ozdobić, układać je z klocków, z własnego ciała. Można zaangażować członków rodziny do układania liter ze swojego ciała!

2. Nasza Ziemia - praca plastyczna
Przeczytajcie dziecku wiersz  „Nasza Ziemia” –  D. Kossakowskiej.
Morza, rzeki, oceany i wysokie góry.
Sosny, dęby oraz świerki co pędzą do chmury.
Błękit nieba, zieleń trawy, ptaki śpiewające.
Deszcz, co dzwoni o parapet i gorące słońce.
Wszystko to jest nasza Ziemia, na której żyjemy.
Drugiej takiej pięknej, nigdzie nie znajdziemy.

„Jak wygląda nasza Ziemia” – w oparciu o wiersz oraz swoje doświadczenia niech dzieci powiedzą, jak wygląda Ziemia. Jeżeli macie globus, mapę, lub atlas zwróćcie uwagę na występujące na niej kolory. Niech dzieci przypomną, co one oznaczają.

Do zrobienia Ziemi potrzebny będzie okrągły papierowy talerzyk lub koło wycięte z grubszego papieru, pianka do golenia, 2 miseczki, pędzel i farba zielona oraz niebieska. Jeżeli mają Państwo klej w butelce lub w tubce do wyciskania można też go dodać, masa będzie trwalsza.
Do dwóch miseczek należy wycisnąć piankę do golenia i zmieszać ją z farbą (+ewentualny klej, 2-3 łyżeczki).
Tak przygotowanymi farbami na przygotowanym papierze niech dzieci starają się namalować Ziemię. Dzieci mogą najpierw narysować ołówkiem (prowizoryczny) kształt kontynentów.

3. "Coś z niczego"
Produkujemy bardzo dużo śmieci. Dzieci dobrze wiedzą co oznacza tak trudne pojęcie jak recykling. Pomyślcie razem, co sprawi przyjemność naszemu środowisku, planecie, a co ją zasmuca. Możecie podawać jakieś stwierdzenia a dziecko ma je ocenić czy dane zachowanie jest dobre, czy złe, np.: włączone światło w pokoju w ciągu dnia, segregowanie śmieci, zakręcanie wody podczas mycia zębów, łamanie gałęzi itp. Gdy zachowanie jest dobre dziecko może uśmiechać się szeroko, poruszać językiem od górnego do dolnego dziąsła przy szeroko otwartych ustach lub kląskać językiem. Gdy propozycja jest zła, może zrobić smutną minę, poruszać językiem od kącika ust do kącika lub buczeć.
Przypatrzcie się odpadkom, które produkujecie, plastikowe butelki, reklamówki, opakowania, kartony... Postarajcie się je przerobić w ekostworka albo w ekopojazd. Można z kubków zrobić instrumenty muzyczne, zabawki... Zróbcie razem coś z niczego.

4. "Ekoludek sprząta świat" - zabawa utrwalające kierunki i orientację w przestrzeni.
W tym roku nie wyjdziemy z dziećmi, by zadbać o nasze środowisko. Można za to zadbać o porządek w pokoju.
Porozkładajcie zabawki po pokoju, na ziemi, biurku. Wydawajcie dziecku - Ekoludkowi polecenia, by dotarło do zabawki, którą ma odłożyć (5 kroków w przód, 2 kroki w lewo, 3 kroki w tył, stań z lewej strony szafy, łóżka... polecenia zależne od pokoju, rozmieszczenia zabawek itd.) Można dodać by zabawkę dziecko podniosło np. ręką lewą, czy nawet bosą stopą, ale odłożyło na właściwe miejsce prawą ręką.

5. "Sadzimy fasolę"
Dzieci wiedzą, co jest potrzebne roślinom do rozwoju. Nie udało nam się założyć przedszkolnej hodowli, możecie zrobić to w domu.
Potrzebny będzie słoik, wata albo gaza, gumka recepturka, kilka nasion fasoli.
Wersja z watą: watę wkładamy do słoika, ugniatamy do ok 1/3 wysokości. Na watę ułożyć należy kilka nasion fasoli i zalać je wodą, aby nasiona częściowo były zamoczone.
Wersja z gazą: układamy gazę na górze słoika, przymocowujemy gumką recepturką i delikatnie wciskamy gazę do środka. Na gazę kładziemy klika fasolek i zalewamy wodą, tak, by fasolki były częściowo zamoczone.
Trzeba dbać, aby fasolki miały ciągle mokro.

6. "Matematyczne fasolki"
Fasolki mogą posłużyć też do zabaw matematycznych. Na papierze możecie narysować pętelki i zapisać cyfry 0-10, niech dzieci wkładają odpowiednią ilość fasolek do pętli.
Można robić zadania z dodawaniem, czyli narysować w rzędzie 3 pętle, w pierwszych dwóch dopisać cyfry, w ostatniej dziecko niech samo wpisze właściwą cyfrę. Ważne, by suma nie przekraczała 10.

7. "Co tam sadzi pan Jeremi?"
Dzieci mogą nauczyć się piosenki pt.: "Polka fasolka"
https://www.youtube.com/watch?v=aec-XvN8bWI

Co tam sadzi pan Jeremi? Sadzi w polu fasolę
Po ziarenku bęc do ziemi. "Jaki taki plon zbiorę!"

Do re mi, fa so la
Fa so la si do
Do re mi, fa so la
Fa so la so fa

Już po tyce w górę pnie się. Wesolutka fasola
Pan Jeremi worek niesie: "Hop, fasolo, do wora!"

Do re mi, fa so la
Fa so la si do
Do re mi, fa so la
Fa so la so fa

Prosi żonę pan Jeremi: "Żono, łuskaj fasolę
I fasolę gotujże mi Zanim wrócę na pole!"

Do re mi, fa so la
Fa so la si do
Do re mi, fa so la
Fa so la so fa.

Możecie zapisać sylaby występujące w refrenie i w czasie śpiewu dzieci niech je pokazują.
dla 6latków
/file/uploads/6-latek_grafomotoryka_cz2.pdf
/file/uploads/6-latek_zabawy_z_literami.pdf

dla5latków
/file/uploads/pieciolatek-razem-poznajemy-swiat-grafomotoryka.pdf

Tydzień V: Na wiejskim podwórku

Zabawy na poranną gimnastykę:
„Marsz” – Dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, na piętach, na
całych stopach, rodzic wydaje polecenia o zmianie sposobu poruszania się.
„Koniki grzebią ziemię” – Dzieci poruszają się po pokoju w rytm bębenka, czy też innego posiadanego w domu instrumentu, można też wykorzystać drewniane łyżki, pudełko z ryżem, lub też po prostu klaskać. Na
przerwę zatrzymują się, stają na jednej nodze, a drugą naśladują jak koń
grzebie w ziemi.
„Koguty” – Dzieci są kogutami. Ręce mają splecione z tyłu i podskakują
na jednej nodze.
„Kaczuszki” – Dzieci poruszają się po pokoju w przysiadzie trzymając dłonie
na kostkach.

1. Sylaby do pary - przygotujcie kilka kółek, owali, czy prostokątów  z papieru o wielkości około 8-10 cm. W wersji prostszej każdą figurę przetnijcie na pół w inny sposób, w wersji trudniejszej każdą figurę przetnijcie na prosto. Na przygotowanych, pasujących do siebie połówkach zapiszcie sylaby, które stworzą nazwy zwierząt: ku - ra, kro - wa, ko - gut, ba - ran, ow - ca, in - dyk. Dzieci mogą same łączyć sylaby lub możecie im podpowiedzieć nazwę zwierzęcia do odszukania. Zależy od możliwości dzieci. Można zabawić się w zgadywanki i nie mówić nazwy zwierzęcia, ale pokazać go w pantomimie, naśladować odgłos przez niego wydawany lub coś o nim powiedzieć. Inną wersją zabawy może być odwrócenie roli i to dziecko po dopasowaniu puzzli wykonuje powyższe czynności.

2.  Zdrobnienia i zgrubienia – zabawy językowe.
Dzieci tworzą zdrobnienia i zgrubienia do podanych słów:
kogut, kogucik, kogucisko
byk, byczek, byczysko
kot, kotek, kocisko
krowa, krówka, krówsko
osioł, osiołek, oślisko.
Dziecku podajemy wyraz podstawowy np. kogut i na początku pomocniczo można poprosić, by powiedziało jak nazwiemy małego koguta a jak dużego.

3. Wiejskie zwierzęta - lepienie z plasteliny lub z masy solnej (szklanka mąki, szklanka soli, 125 ml wody, całość wygniata się do uzyskania gładkiej masy. Jeżeli masa lepi się, należy dodawać po odrobinie mąki. Do lepienia figurek lepiej, aby masa była twardsza.). Dzieci mogą stworzyć wiejską zagrodę z patyków szaszłykowych, z pudełek przygotować budynki gospodarcze czy traktory, z folii lub niebieskiej jednorazówki staw, po którym pływają np. kaczki. Przygotowanie takiego projektu można rozłożyć na kilka dni.

4. "Kogucik" - nauka rymowanki.
Kukuryku kukuryku
witaj młody koguciku.
Gdzie są twoje kury dwie?
Kukuryku kto to wie?

Po zapamiętaniu rymowanki, dzieci posiadające karty pracy mogą wykonać zadanie ze strony 72 (6 latki), 60 (5 latki).
Rymowankę można połączyć z tradycyjną zabawą "ciepło-zimno" i chować w mieszkaniu dwie kurki (cukrowe, czekoladowe, figurki porcelanowe) lub słodkie jajka. Przed rozpoczęciem poszukiwań przez dziecko (lub przez rodzica) na początku należy powiedzieć rymowankę. Po odnalezieniu kurek niech dziecko opisze miejsce, w którym były schowane. Ćwiczyć dzięki temu można orientację w przestrzeni, kierunki, określenia położenia przedmiotów w przestrzeni.

5. Co nam dają zwierzęta?
Narysujcie z dziećmi proste, symboliczne piktogramy przedstawiające mleko, ser, śmietanę, masło, poduszkę, jajka, włóczkę, szynkę, kiełbasę. Niech dzieci zastanowią się, dzięki którym zwierzętom mamy te produkty. W ciągu całego tygodnia można zwracać szczególną uwagę na przedmioty wokół nas i dociekać, skąd mamy ten przedmiot. Czasem sami możemy tego nie wiedzieć, wspólne poszukiwania będą więc rozwijające i dla dzieci i dla dorosłych.

6. Wiejski dyrygent
Na melodię piosenki znanej dzieciom (można wykorzystać ostatnio proponowaną piosenkę "Kle, kle boćku". W przedszkolu często korzystałam z melodii refrenu piosenki "Zawsze niech będzie słońce") dzieci zamieniają się w wiejskie zwierzęta i zamiast słów naśladują wydawany przez nie głos. Jeżeli w zabawie bierze udział tylko dziecko i rodzic, rodzic pokazuje obrazki zwierząt, zmieniając je co jakiś czas. Jeżeli rodzic trzyma obrazek wysoko, dziecko śpiewa głośno, jeżeli zaś nisko - cicho. Jeżeli w domu przebywa więcej osób, każdemu z uczestników można przydzielić rolę konkretnego zwierzęcia, a jedna z osób jako dyrygent wskazuje, kto w danym momencie ma śpiewać. Prosta zabawa muzyczna, która ćwiczy koncentrację uwagi i rozwija muzycznie.

7. Gdzie zgubiło się kurczątko? Zabawa słuchowa. Dziecko z zasłoniętymi oczami staje na środku pokoju. Rodzic oddala się i woła cicho "pi, pi". Zadaniem dziecka jest dotrzeć do zagubionego potomstwa. Ważne, by na drodze dziecka nie stały przeszkody w postaci krzeseł czy zabawek.

8. Potrafimy liczyć
Do przeliczania będą potrzebne obrazki zwierząt (kura, gęś, koń, indyk, kaczka, krowa, świnia, owca, koza, królik)  Niech dzieci podzielą je na zbiory, np.
- zwierzęta z 2 nogami i z 4 nogami,
- zwierzęta, których nazwa rozpoczyna się głoską "k" i pozostałe zwierzęta,
- zwierzęta duże i małe
- zwierzęta, których nazwa ma 1 sylabę i 2 sylaby
Za każdym razem niech przelicza i porównuje ilość elementów w zbiorze.

9. Zapamiętaj kolejność.
Rodzic układa 5 ilustracji zwierząt (gdy dziecko nie ma problemu z ilością można dokładać elementy), robi zdjęcie ułożonemu rzędowi i miesza wszystkie ilustracje. Zadaniem dziecka jest odtworzyć układ. Zabawę powtarza się kilka razy.
Inną wersja zabawy: rodzic wydaje dźwięki 4-5 zwierząt (gdy dziecko nie ma problemu z ilością można dokładać elementy), zadaniem dziecka jest ułożyć je w odpowiedniej kolejności.


Tydzień IV: Wielkanoc

Karty pracy indywidualnej:
/file/uploads/puzzle.pdf
/file/uploads/pisanka-grafomotoryka.pdf
/file/uploads/pisanka-labirynt.pdf
/file/uploads/pisanki-pary.pdf
/file/uploads/piskleta.pdf
/file/uploads/polacz-po-5.pdf
/file/uploads/czyj-koszyczek.pdf

1. „Siedem pisanek” – rymowanka A. Olędzkiej.
Dzieci na plecach rodzica (rodzeństwa) wykonują masażyk do tekstu rymowanki.
Pierwsza pisanka jest cała w kropeczki – rysujemy kropeczki
Druga pisanka w krótkie paseczki – rysujemy paseczki
Na trzeciej pisance same szlaczki – rysujemy szlaczki
Na czwartej pisance wesołe kurczaczki – rysujemy dzioby kurczaków
Na piątej pisance zajączek się śmieje – rysujemy uszy zająca
Na szóstej pisance słonko mocno grzeje – rysujemy słonko
Siódma pisanka ma trójkątów bez liku – rysujemy trójkąty
Ile pisanek jest w moim koszyku? – szczypiemy pod boczki

Na koniec rymowankę można powtórzyć, a dzieci mogą narysować na kartce papieru opisywane pisanki.

2. Pisanki, kraszanki
Przedstawcie dzieciom różne techniki wykonywania pisanek:
Pisanki – na skorupce jajka roztopionym woskiem pszczelim rysuje się różne wzory. Wykonuje się to szpileczką umieszczoną w patyku. Następnie zanurza się jajka w barwniku. W miejscu, gdzie jest wosk farba nie pomaluje skorupki. po wyjęciu jajka z farby, usuwa się wosk.
Kraszanki – jajka gotuje się w wywarze z barwnikiem uzyskanym ze składników naturalnych (np. łupiny cebuli) lub sztucznym.
Drapanki – na zabarwionym jajku wydrapuje się wzory ostrym narzędziem – szpilką, nożem.
Wycinanki, nalepianki – jajka ozdabia się wzorami wyciętymi z papieru.

Może z dziećmi spróbujecie ozdobić jajka poznanymi technikami?
Choć w tym roku nikt z nas nie pójdzie z koszykiem do kościoła, warto porozmawiać z dziećmi o wielkanocnych zwyczajach i je nadal kultywować.

Można wyjaśnić co oznaczają poszczególne pokarmy wkładane do koszyka:
- chleb – ciało Chrystusa
- sól – oczyszczenie i prawda
- jajko – odradzające się życie
- ciasto – doskonałość
- wędlina – zdrowie, dostatek
- Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią



3. Wielkanocne rymy
Narysujcie na pojedynczych karteczkach ilustracje:
Jajeczko, ciasteczko, koszyczek, kamyczek, babka, żabka, żurek, ogórek, baranek,  wianek, zajączek,  pączek, mazurek, pagórek.
Nazwijcie z dziećmi każdy obrazek a następnie ułóżcie na stole, by zagrać w rymowe memory. (zasada tradycyjna, kto odkryje rymującą się parę kontynuuje ruch). Następnie można zabawić się w układanie zdań z podanymi wyrazami. Można zrobić konkurencję: kto wymyśli zdanie z większą ilością słów. Można zadanie utrudnić: każde słowo w zdaniu musi zaczynać się tą samą głoską, np.: Babcia Basia buja baranka. Zdania nie muszą być do końca logiczne ;) Chodzi nam o ćwiczenie słuchu fonematycznego.

Tydzień III: Powroty ptaków
1. Poznajemy literę „J”
Przeczytajcie dziecku opowiadanie o śniadaniu Julka i Jagody, następnie możecie skorzystać z podanych pytań, by
porozmawiać o jego treści.  Na koniec niech dzieci poszukają na obrazku przedmiotów rozpoczynających się głoską „j” oraz takich, które tę głoskę skrywają w środku lub na końcu swojej nazwy. Dla dzieci, które nie mają w domu książek zamieszczamy ilustrację do historyjki.
Można zabawić się w „Głoskowego Potwora”. Rodzic stoi kilka kroków od dziecka i woła
 Jestem głoskowym potworem, uratować cię może, słowo zaczynające się głoską „j”!  (ważne, by głoskę wymawiać krótko, by uniknąć pogłosu jiii lub jyy, nie używamy określenia „jot”! :)). Rodzic zaczyna się zbliżać do dziecka, jeżeli nie zdąży podać żadnego wyrazu na żądaną głoskę „potwór” np. łaskocze dziecko. Głoski można zmieniać, korzystając z tych już przez nas poznanych. Inną wersją będzie głoskowy potwór proszący o przedmioty z mieszkania zaczynające się daną głoską (Jestem Głoskowym Potworem, uratować Cię może przedmiot, który zaczyna się głoską…)

Historyjka „Śniadanie Julka i Jagody” D. Kossakowska
Rodzice Julka i Jagody hodują krowy i kury. Kury znoszą jajka, a krowy dają pyszne, zdrowe mleko. Julek i Jagoda jedzą śniadanie. Mama przygotowała Julkowi jajka. Mówi, że zniosła je jego ulubiona kura Jarzębatka. Siostra Julka ma jogurt. Bardzo lubi jogurty, a szczególnie te, które mają smak jagodowy. Jajka i przetwory mleczne są zdrowe. A Julek mówi, że są smakowite.
Pytania:
- Jakie zwierzęta hodują rodzice Julka i Jagody?
- Kto znosi jajka?
- Skąd bierze się mleko?
- Co mama przygotowała Julkowi na śniadanie?
- Jaka kura zniosła jajko?
- Co na śniadanie je Julka?
- Jakie jogurty najbardziej lubi Jagoda?
- Co o jajkach i przetworach mlecznych mówi Julek?


2. Ptaki w naszym pokoju
Pokażcie dzieciom ilustracje ptaków, które powracają do nas na wiosnę (np. bociany, kukułki, skowronki, dzikie gęsi i jaskółki). Wykorzystajcie dostępne Wam środki do zrobienia podobizny wybranego ptaka. Użyć można rolki po papierze, płatki kosmetyczne, papierowe talerzyki, butelki plastikowe, lub też dzieci mogą wybranego ptaka namalować farbami, narysować kontury i wykleić papierem kolorowym czy plasteliną. Zależnie od posiadanych środków.


3. „Kle, kle, boćku”
Posłuchajcie z dziećmi piosenki.Teledysk do utworu prezentuje drogę bociana z gorącej Afryki oraz zmiany zachodzące w przyrodzie. W przerwie między zwrotkami dzieci mogą ułożyć bociani taniec z wykorzystaniem figury baletowych, które będą odzwierciedlać lot bociana, delikatny ruch.
https://www.youtube.com/watch?v=Q9GXQJ6kRRA

4. Zabawy z jaskółkami
Narysujcie z dziećmi i wytnijcie 10 niedużych jaskółek (lub inne stworzenia „ptakopodobne”). Na dywanie lub stole połóżcie różne naczynia (w 2 rzędach po 3 naczynia) np.:

garnek        miska        patelnia
kubek        talerz        pokrywka

dajcie polecenia dzieciom, w jakie miejsce ich jaskółki mają lecieć np. Jaskółka siedzi pod garnkiem. Jaskółka leci między talerzem a miską. Jaskółka siedzi na pokrywce. Jaskółka siedzi z prawej strony patelni. itp.

Następna zabawa to Jaskółki na drutach. Na dużym kawałku papieru, brystolu czy papierze do pieczenia, narysujcie 6 linii. Teraz niech dzieci wykonują polecenia wg waszych instrukcji, np.
- policz wszystkie wycięte jaskółki
- podziel jaskółki na 2 równe zbiory układając je z prawej i lewej strony papieru
- na pierwszym drucie połóż 1 jaskółkę, a na czwartym 4
- ułóż zadanie do rysunku (Na pierwszym drucie siedziała 1 jaskółka, a na czwartym 4. Ile jaskółek siedziało na drutach?)
- na trzecim drucie połóż 3 jaskółki, a na szóstym 2
- ułóż zadanie do rysunku (Na trzecim drucie siedziały 3 jaskółki, a na szóstym 2. Ile jaskółek siedziało na drutach?)
- korzystając ze wszystkich jaskółek ułóż dowolną ich ilość na każdym drucie. Powiedz, ile jaskółek siedzi na każdym twoim drucie?